Aleksander Stokkebø (H): Go-Ahead har anmodet Norsk tog og Jernbanedirektoratet om å få omdisponert og tildelt ett ekstra togsett, men fått avslag.
Hvilke kriterier ligger til grunn for tildeling og fordeling av togsett, hvor høyt vektes etterspørsel som kriterium, og hvilke grep vil statsråden gjøre for å bidra til at Jærbanen/Sørlandsbanen får nok materiell til å møte den økende etterspørselen?
Begrunnelse
Målet må være at flere skal kunne reise med jernbane til og fra skole, jobb, familie og venner. Det er viktig ikke minst for å kutte klimagassutslippene.
Go-Ahead har i møte med Rogalandsbenken uttrykt det godt:
"Ønsket politikk i Norge er at flest mulig skal benytte seg av klimavennlige transportmidler. Tog er den mest miljøvennlige måten å reise på, sett bort fra sykkel og gange. Da er det spesielt gledelig å registrerer at Jærbanen har en eksplosiv vekst, med ny rekord på antall reisende i 2023 (5,1 millioner), som var en vekst på 17 % målt mot 2022. Så langt i 2024 fortsetter denne veksten, og målt mot rekordåret er veksten per mai 2024 på hele 24 %.
Kapasiteten er nå sprengt og kundene trenger flere tog."
Jeg er kjent med at Go-Ahead har anmodet Norsk tog og Jernbanedirektoratet om å få omdisponert og tildelt ett ekstra togsett, men fått avslag. I stedet vil direktoratet møte Vygruppen for å se nærmere på fremtidig behov for materiell i Ø1/Ø2. Jeg ber om begrunnelsen for avslaget, samt informasjon om kriteriene som ligger til grunn for prioriteringen av togsettene.