Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2213 (2023-2024)
Innlevert: 05.06.2024
Sendt: 05.06.2024
Besvart: 13.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Go-Ahead har anmodet Norsk tog og Jernbanedirektoratet om å få omdisponert og tildelt ett ekstra togsett, men fått avslag.
Hvilke kriterier ligger til grunn for tildeling og fordeling av togsett, hvor høyt vektes etterspørsel som kriterium, og hvilke grep vil statsråden gjøre for å bidra til at Jærbanen/Sørlandsbanen får nok materiell til å møte den økende etterspørselen?

Begrunnelse

Målet må være at flere skal kunne reise med jernbane til og fra skole, jobb, familie og venner. Det er viktig ikke minst for å kutte klimagassutslippene.
Go-Ahead har i møte med Rogalandsbenken uttrykt det godt:

"Ønsket politikk i Norge er at flest mulig skal benytte seg av klimavennlige transportmidler. Tog er den mest miljøvennlige måten å reise på, sett bort fra sykkel og gange. Da er det spesielt gledelig å registrerer at Jærbanen har en eksplosiv vekst, med ny rekord på antall reisende i 2023 (5,1 millioner), som var en vekst på 17 % målt mot 2022. Så langt i 2024 fortsetter denne veksten, og målt mot rekordåret er veksten per mai 2024 på hele 24 %.
Kapasiteten er nå sprengt og kundene trenger flere tog."

Jeg er kjent med at Go-Ahead har anmodet Norsk tog og Jernbanedirektoratet om å få omdisponert og tildelt ett ekstra togsett, men fått avslag. I stedet vil direktoratet møte Vygruppen for å se nærmere på fremtidig behov for materiell i Ø1/Ø2. Jeg ber om begrunnelsen for avslaget, samt informasjon om kriteriene som ligger til grunn for prioriteringen av togsettene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Trafikkveksten på Jærbanen er svært gledelig, og skyldes ikke minst et tettere samarbeid mellom kollektivaktørene på Nord-Jæren, med god samordning av rutetilbud og takster som gjør kollektivtilbudet, herunder togreiser, mer attraktivt. I tillegg er helgetilbudet på Jærbanen vesentlig forbedret, slik at det bedre dekker reisebehovet for fritidsreisende.
Det korte svaret fra Norske tog er at det ikke er noen togsett ledige. I lokaltogene på Jærbanen benyttes det togsett av Type 72 og Norske tog har totalt 36 slike togsett. Go-Ahead Norge disponerer 11 togsett (inkl. driftsreserve) for å levere avtalt togtilbud på Jærbanen og Vygruppen disponerer 23 togsett til å levere avtalt togtilbudet på linje 1 Spikkestad/Asker-Lillestrøm (L1). I tillegg disponerer Norske tog to reservesett, hvor Vygruppen og Go-Ahead Norge har disponert hvert sitt reservesett.
Norske tog er nå i gang med midtlivsoppgradering av togene av Type 72, noe som innebærer at 1-2 togsett til enhver tid er under ombygging de neste årene. Togsettene har en gjennomsnittsalder på 21 år og midtlivsoppgraderingen innebærer både en teknisk oppgradering, og oppussing av interiørløsninger. Tellinger i togene på Østlandet viser at det er mye ståplasser i avgangene på linje L1, og at det dermed heller ikke er mulig å overføre togsett fra Østlandet til Jærbanen uten at det vil forsterke problemene med trengsel i rushtid rundt Oslo.
Norske tog er i gang med å anskaffe nye lokaltog, som etter planen skal tas i bruk på Østlandet fra årsskiftet 2025/2026. Det vil da gi handlingsrom til å vurdere en omdisponering av kjøretøy slik at Jærbanen får supplerende togsett for å håndtere trafikkvekst i rushtid. Videre vil reservesettene av Type 72 være tilgjengelig når ombyggingsprogrammet er sluttført.
Trafikkvekst og behov for økt transportkapasitet på Jærbanen vil selvsagt ha stor betydning i vurderingen av omdisponering av togsett.