Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2212 (2023-2024)
Innlevert: 05.06.2024
Sendt: 05.06.2024
Besvart: 13.06.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Stortinget vedtok i 2022 at den oppfølgingen for personer med utviklingshemming i varig tilrettelagt arbeid i ordinært arbeidsliv (VTA-O) skal være av varig karakter. Første vedtak ble gjort i starten av 2022. I statsbudsjettet for 2024 skrev regjeringen omsider at man tidlig i 2024 ville sende et forslag om nye regler på høring.
Det har ikke skjedd, og jeg spør derfor, hva er status på oppfølgingen av vedtakene, hvordan vil regjeringen innrette den nye VTA-O-modellen, og når kan vi regne med at den vil bli iverksatt?

Begrunnelse

Alle må få bidra og vår jobb er å senke terskelen for at arbeidsgiver gir folk sjansen og gjøre den ansatte trygg til å stå i jobb over tid.

Derfor vedtok Stortinget, etter forslag fra Høyre, Venstre og KrF, at den tilrettelagte oppfølgingen for personer med utviklingshemming i varig tilrettelagt arbeid i ordinært arbeidsliv (VTA-O) må være av varig karakter. Første vedtak ble gjort vinteren 2022.

Oppfølgingen av vedtaket har tatt lang tid. Etter en stund foreslo regjeringen et prøveprosjektet, der oppfølgingen var av begrenset varighet, som ikke var i tråd med Stortingets vedtak.

Det ble derfor flere nye runder i Stortinget, herunder 18. april 2023, hvor ordlyden ble innskjerpet og et nytt vedtak ble gjort: "Stortinget ber regjeringen sørge for nødvendige regelendringer for å gi personer med utviklingshemming i VTA-O varig oppfølging, uavhengig av hvilket fylke man bor i, og med et omfang tilsvarende det som praktiseres i HELT MED. Oppfølgingen må kunne gis også av andre enn Nav, eksempelvis HELT MED eller vekst- og attføringsbedriftene, gjerne ved at dagens tilskudd erstattes med varig oppfølging av både arbeidstaker og arbeidsgiver. Regjeringen bes komme tilbake med sin oppfølging i forbindelse med statsbudsjettet for 2024."

Som en oppfølging av dette varslet regjeringen at de tidlig i 2024 ville sende forslag om nye regler på høring og at man tok sikte på iverksetting i 2025. Nå er vi halveis i 2024, og endringene er fortsatt ikke lagt frem.

Jeg ønsker informasjon om hvordan regjeringen følger opp vedtakene, samt fremdriftsplanen.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Mitt departement er i gang med å utrede en ny permanent oppfølgingsordning rettet mot varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet (VTO). Jeg ser dette som en viktig del av et bredere arbeid for å åpne arbeidslivet for flere som står utenfor, herunder uføretrygdede og andre med varig nedsatt arbeidsevne. Dette er problemstillinger som blant annet vil bli behandlet i den kommende stortingsmeldingen om arbeidsmarkedspolitikk.
Arbeidet med en permanent oppfølgingsordning for VTO er noe forsinket med bakgrunn i at anmodningsvedtaket inneholder flere momenter som krever grundige vurderinger.
Anmodningsvedtaket ber blant annet om at en oppfølgingsordning for VTO ikke bare skal gjennomføres med NAVs egne ansatte, men at oppfølgingen også skal kunne utføres av andre aktører som f.eks. Helt med og forhåndsgodkjente virksomheter. Departementet har hatt flere møter med Helt med og med arbeidsgiverorganisasjonene for de forhåndsgodkjente virksomhetene. Et utkast til pilotprosjekt har vært på alminnelig høring.
Arbeids- og velferdsdirektoratet vil igangsette pilotprosjektet om forsterket oppfølging i VTO i noen fylker i løpet av høsten. Pilotprosjektet vil bli gjennomført i etatens egenregi og i samarbeid med Helt med om planleggingen og gjennomføringen av piloten. Samarbeidet med Helt med vil tilføre erfaringer som vil være nyttige i det videre arbeidet med reformen.
At flere får plass i ordinært arbeidsliv er viktig og riktig, og jeg er opptatt av at vi da må få på plass en god forsterket oppfølgingsordning. Dette vil være en styrke for den enkelte og for arbeidsgivere. Det videre arbeidet med en permanent oppfølgingsordning går derfor parallelt med pilotprosjektet og
arbeidet med et høringsnotat vil pågå høsten 2024 med sikte på tre-måneders høring våren 2025. Forskriftsendringen vil da kunne være klar tidlig høsten 2025 med sikte på å tre i kraft tidlig i 2026.