Hadle Rasmus Bjuland (KrF): Det er viktig å at tapet av dyrket jord blir så lite som mulig. En mulig løsning for å hindre tap er at forbrukere av dyrket eller dyrkbar jord betaler inn penger til et nydyrkingsfond.
Kan kommuner kreve innbetaling fra utbyggere til et nydyrkingsfond ved nedbygging av dyrket jord?
Begrunnelse
I «Rapport 37-2018 Samfunnsøkonomisk vurdering av fond for nydyrking», utarbeidet av Samfunnsøkonomisk analyse AS konkluderes det med at et fond for nydyrking vil være et kostnadseffektivt virkemiddel for å redusere netto nedbygging av dyrkajord med noen forbehold.
Det viktigste tiltaket er likevel å bygge ned så lite dyrkamark som mulig, og det er viktig at et nydyrkningsfond og jordflytting ikke skal gi en legitimering av å bygge ned dyrka og dyrkbar jord. I noen tilfeller vil det likevel etter en vekting av samfunnsinteressene samla skje at dyrkajord blir omdisponert, og da vil et nydyrkningsfond stimulere til at det vil bli mer nydyrking en det ville blitt uten et slikt fond, og dermed kunne bidra til å redusere netto tap av dyrkajord.
Da dette ble vurdert i Melhus kommune kom Statsforvalteren med følgende svar:
"Vi kan ikke se at pbl. § 12-7 hjemler adgang til å fastsette bestemmelse om betalingsplikt til nydyrkingsfond. En slik bestemmelse vil derfor måtte anses ugyldig, jf. det faktum at § 12-7 er uttømmende."
Om dette er riktig forståelse, vil det være nyttig om statsråden kan redegjøre kort for hvilke justeringer av lovverket som vil være nødvendig.