Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2195 (2023-2024)
Innlevert: 03.06.2024
Sendt: 04.06.2024
Besvart: 11.06.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Hva vil statsråden konkret gjøre for å sikre fremdriften i arbeidet med å sikre at samiske elever får likeverdig tilgang på de hjelpemidlene de trenger for å kunne gjennomføre eksamen på nord-, sør- eller lulesamisk, og hvilken tidsplan har statsråden lagt for når dette skal være på plass?

Begrunnelse

Jeg viser til statsrådens svar på mitt spørsmål Dokument nr. 15:2119 (2023-2024) Innlevert: 24.05.2024.
Sitat:

«Mangel på samiskspråklige papirbaserte og digitale læringsressurser og hjelpemidler i markedet opplæringen får dessverre konsekvenser både i opplæringen og til eksamen. Det er skoleeierne som skal sikre at de samiske elevene får likeverdig tilgang på de hjelpemidlene som eksisterer på samisk. Skoleeiere må også være oppmerksomme på at det kan være utfordringer i tilrettelegging og gjennomføring av eksamen for elever som har samisk i fagkretsen og at dette kan medføre forskjeller i eksamensgjennomføringen.
Utdanningsdirektoratet arbeider allerede med flere av disse problemstillingene i samarbeid med skoleeierne. Jeg vil be om at Utdanningsdirektoratet i sitt videre arbeid legger ytterligere vekt på å finne gode løsninger på de ulike problemstillingene i samarbeid med de ansvarlige aktørene.»

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Som jeg viser til i mitt svar på spørsmål nr. 2119 vil jeg be ansvarlige aktører for opplæring og eksamen finne løsninger for elevene med opplæring i samisk. Jeg vil følge dette opp gjennom den løpende styringsdialogen som Kunnskapsdepartementet har med Utdanningsdirektoratet.

Det er skoleeierne, det vil si kommuner og fylkeskommuner, som er ansvarlige for å gjennomføre eksamen, herunder å styre tilgangen til hjelpemidler for elevene. Jeg gjentar derfor at det viktig at de ulike skoleeierne sørger for å sikre at elevene med opplæring på samisk får likeverdig tilgang på de tillatte hjelpemidlene som allerede eksisterer på samisk. Dette kan være mer utfordrende for skoleeiere og skoler som har få elever. Informasjon til lokale myndigheter vil kunne bidra til å støtte skoleeiere. Utdanningsdirektoratet har allerede foretatt en del veiledning til skoleeiere om tilgang til hjelpemidler og teknisk oppsett av digitale enheter før skriftlig eksamen. Departementet vil drøfte behovet for ytterligere støtte til skoleeiere med Utdanningsdirektoratet.