Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2182 (2023-2024)
Innlevert: 02.06.2024
Sendt: 03.06.2024
Besvart: 10.06.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Sosialhjelpsmottakere som mottar økonomisk støtte fra frivillige organisasjoner som for eksempel Kreftforeningen, har opplevd å få avkortning i sosialhjelpen lokalt.
Kan statsråden bekrefte at intensjonen fra nasjonal veileder fra 2022, om økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven blir fulgt opp i NAV-kontorene lokalt, og økonomisk støtte fra frivillige organisasjoner holdes utenfor når sosialhjelpen skal beregnes?

Begrunnelse

I 2022 sendte regjeringen ut en nasjonal veileder om økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven. Formålet med veilederen er å synliggjøre det store handlingsrommet sosialtjenesteloven gir kommunene, samt å gi NAV-kontorene et praktisk hjelpemiddel for å kunne utøve skjønn og foreta konkrete og individuelle vurderinger. Videre står det i veilederen at:

«NAV-kontoret har ikke anledning til å henvise personer til frivillige organisasjoner som et alternativ til økonomisk sosialhjelp. Den hjelpen en bruker får fra frivillige organisasjoner, kommer i tillegg til den hjelpen NAV kan gi til de som trenger det, og er ingen erstatning for hjelp fra NAV».

Kreftforeningen gir tilbakemelding på at den økonomiske støtten de har gitt, har blitt avkortet av flere NAV-kontorer lokalt. Det hjelper de økonomisk vanskeligstilte svært lite å motta støtte fra frivillige organisasjoner, hvis den samme summen blir avkortet i fra NAV lokalt. I praksis betyr dette at de frivillige organisasjoner subsidierer kommunenes sosialbudsjett.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Det er kommunene som er ansvarlig for de sosiale tjenestene og som behandler søknader om økonomisk stønad (sosialhjelp). Departementet eller Arbeids- og velferdsdirektoratet har ingen direkte styringslinje ut mot kommunene. Direktoratet er delegert myndighet fra departementet til å forvalte sosialtjenesteloven, herunder ansvaret for å tolke regelverket og veilede i dette. Direktoratets rundskriv er normerende og retningsgivende for kommunene. Direktoratet utarbeidet i 2022 en veileder om økonomisk stønad. Veilederen ligger innenfor dagens regelverk i sosialtjenesteloven som NAV-kontorene skal følge, og synliggjør det store handlingsrommet sosialtjenesteloven gir kommunene.
Sosialhjelp skal sikre et forsvarlig livsopphold. Stønaden er behovsprøvd. Det betyr at kommunene både har rett og plikt til å foreta individuelle og skjønnsmessige vurderinger av søkeres hjelpebehov, stønadsbeløp og stønadsform.
Sosialhjelp er en subsidiær ytelse. Utgangspunktet er derfor at det i vurderingen av om det skal ytes stønad og i beregningen av stønadsnivået kan tas hensyn til alle former for inntekter, forsørgelse, ytelser, støtte og egne midler som personen har eller har tilgang til. Hvorvidt slike midler skal tas med i stønadsberegningen, må vurderes konkret ut fra blant annet hva slags type midler det er snakk om, beløpets størrelse, konsekvenser av at midlene brukes og personens helhetlige situasjon, herunder om hjelpebehovet er å anse som kortvarig eller langvarig.
Disse vurderingene skal gjøres også dersom mottaker har fått økonomisk støtte fra en frivillig organisasjon. Sosialtjenesteloven har ingen bestemmelse om at støtte fra frivillige organisasjoner skal holdes utenfor ved beregning av sosialhjelp. Søknaden til personer som har mottatt slik støtte skal, som alle søknader om sosialhjelp, vurderes konkret av NAV-kontoret.