Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2179 (2023-2024)
Innlevert: 02.06.2024
Sendt: 03.06.2024
Besvart: 06.06.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Kan statsråden bekrefte at baksetene på pick-uper utløser opptil 850 000 kroner i avgifter til staten (et avgiftsnivå på omtrent 60 %), og er han kjent med andre land som opererer med et så høyt avgiftsnivå på dette?

Begrunnelse

Bakgrunnen er det høye avgiftsnivået på bakseter på det som ofte omtales som verdens mest populære familiebiler.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Med unntak av lastebiler og større busser skal det betales engangsavgift for de fleste typer motorvogner som skal benyttes på vei. Avgiften betales når kjøretøyet registreres i Kjøretøyregisteret. De avgiftspliktige kjøretøyene er delt inn i syv avgiftsgrupper med ulike satser og beregningsgrunnlag. Høyest avgift svares for avgiftsgruppe a, som blant annet omfatter personbiler.
Næringskjøretøy er delvis skjermet fra engangsavgiften. Lastebiler og store busser er som nevnt ikke omfattet av engangsavgiften. Varebiler (avgiftsgruppe b) står i en mellomstilling mellom næringskjøretøy og privatbiler, og ilegges vesentlig lavere avgift enn personbilene. For avgiftsgruppe a og b beregnes engangsavgiften på bakgrunn av utslipp av CO₂ og NOx, samt vekt.
Ved endring av avgiftsmessig status, typisk fra varebil til personbil, skal det betales tilleggsavgift. Tilleggsavgiften skal utgjøre differansen i avgift mellom opprinnelig og ny avgiftsklasse, med et prosentvist fradrag basert på den tiden som har gått mellom registrering og statusendringen. Eter 20 år kan statusendring gjennomføres uten avgift.
Reglene forhindrer blant annet omgåelser i form av at ombygde personbiler registreres som varebil, for deretter å bygges tilbake til personbil rett etter registrering. Mange kjøretøy som leveres som varebiler, er i realiteten ombygde personbiler, som relativt enkelt vil kunne bygges tilbake til personbil. Uten disse reglene ville det være vanskelig å opprettholde systemet med lavere engangsavgift på varebiler.
Departementet er ikke kjent med det konkrete eksemplet det vises til, men det vil kunne påløpe avgift ved statusendring av tilnærmet nye kjøretøy med høye utslipp og vekt.
Kjøpsavgifter på motorvogner varierer betydelig fra land til land. Dette gjelder både nivå og utforming. Norge har høye avgifter for biler med høye utslipp. Dette må ses i sammenheng med at engangsavgiften har blitt benyttet som et tiltak for å stimulere til en mer miljøvennlig bilpark. Norge står også i en særstilling når det gjelder avgiftsmessige insentiver for elbiler. Dette har ført til elbilandelen av nybilsalget nå utgjør om lag 87 pst. Det norske avgiftsnivået på biler med forbrenningsmotor er allikevel ikke enestående. I Danmark vil for eksempel engangsavgiften gjennomgående overstige nettoprisen fra forhandler for dyre personbiler.
Jeg har selv egenhendig bygd om en pickup og den sto parkert ved det fine «traktorkonge»-skiltet jeg fikk av deg.
Ønsker deg en god sommer bak rattet.