Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2174 (2023-2024)
Innlevert: 31.05.2024
Sendt: 03.06.2024
Besvart: 07.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Jernbanedirektoratets nye ruteløsning og tog for Vestfoldbanen har møtt stor motstand lokalt. Et spørsmål som skaper frustrasjon blant pendlere er valget av togtype med 2+3 seter i bredden, som gjør det lite attraktivt å arbeide på toget. Sist denne løsningen ble prøvd på Vestfoldbanen tilbake i 2012, valgte NSB etter misnøye fra reisende å bygge om togene til 2+2 seter.
Hva vil samferdselsministeren nå gjøre for å sikre at pendlere på Vestfoldbanen fortsatt skal ha gode muligheter til å arbeide på toget?

Begrunnelse

Pendlerne på dagens Vestfoldbane har i dag mulighet til å jobbe en time på toget fra Skoppum til Oslo, siden de sitter komfortabelt på 2+2 seter med klappbord og har lademuligheter både for PC og telefon. Mange har togreisen som del av sin arbeidsdag, noe som er et insentiv for å bruke tog og som gir svært fleksible jobb- og bomuligheter.
Det gjør toget til en foretrukket reisemåte, avlaster pressområder og reduserer biltrafikk.
Dette kan det nå bli slutt på for veldig mange i det nye forslaget fra Jernbanedirektoratet.
Fra 2025 vil dagens togsett ikke lenger stoppe for reisende fra Horten, Holmestrand eller Sande, men gå direkte fra Tønsberg til Drammen før de fortsetter mot Oslo.
Togene som derimot er foreslått å stoppe i Horten, Holmestrand og Sande, er lokaltogsett med 2+3 seter, som ikke har fasiliteter for å arbeide på toget, slik som klappbord. På disse togene må reisende sitte “skulder ved skulder”, det er trangt og det gir muligheter for innsyn i dokumenter fra de som sitter ved siden av, noe som ikke ivaretar personvern eller datasikkerhet. Dermed blir det lite attraktivt for pendlerne å bruke toget som arbeidsplass slik de kan i dag.
Samme årsak var grunnen til at passasjerene ble misfornøyde i 2012. Det var derfor togene ble bygget om for 51 millioner kroner. Det er derfor uforståelig at det er disse togene som Jernbanedirektoratet, jernbanedirektøren og samferdselsministeren igjen ønsker å innføre på den samme strekningen.
Å la de reisende fra nordre Vestfold, etter modernisering av jernbanen, sitte igjen med dårligere kvalitet på togtilbudet enn de har i dag, gjør ikke toget til den foretrukne reisemåten for mange. Samfunnsnytten i at tusenvis av arbeidstimer kan gjøres unna på togreisen vil også kunne bli borte med regjeringens foreslåtte endring. Det er derfor viktig at samferdselsministeren avklarer hvordan han nå vil sikre pendlere reelle muligheter til å arbeide på toget når de pendler inn mot Oslo.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det nye togtilbudet på Vestfoldbanen innebærer at Horten, Holmestrand og Sande blir en del av regiontogsystemet rundt Oslo. Med to avganger per time i grunnrute, og start i Tønsberg, vil reisende fra disse stasjonene få flere avganger og en vesentlig høyere setekapasitet enn i dag. Reisetiden fra Horten, Holmestrand og Sande til Oslo vil ligge mellom ca. 50-60 minutter.
Regiontogene betjener i større grad enn regionekspresstogene befolkningsrike områder rundt Oslo med en reisetid på opptil ca. 1 time (Kongsberg/Kongsvinger har en reisetid til Oslo på 1 time og 15-20 minutter). I togene som benyttes i regiontogtilbudet er derfor tilstrekkelig transportkapasitet prioritert slik at flest mulig kan benytte toget til arbeidspendling. Flere av regiontogene inngår videre i 10-minuttsystemet (Lillestrøm-Oslo-Asker), der det er store utfordringer med trengsel i rushtid.
Togtype 75 benyttes på de fleste regiontogstrekningene, og der endestasjonene har sammenlignbar eller lengre reisetid til Oslo enn hva Tønsberg vil få. Type 75 har 23 prosent høyere setekapasitet enn type 74 (som benyttes på regionekspresstrekningene, der reisetiden er 1-2 timer). Dette som følge av at setesammensetning i type 75 er 2+3, mot 2+2 i type 74. Dette betyr at flere reisende vil få en sitteplass før det er nødvendig å ta i bruk klappseter eller ståplasser.
Togsettene av type 74 er i dag fullt utnyttet på regionekspresstrekningene. Å redusere setekapasiteten med 23 prosent ved å bygge om type 75 til 2+2 vil medføre store utfordringer med trengsel i rushtid, i tillegg til kostnader ved å bygge om togene. Ombyggingen som ble gjort i 2012, som representanten viser til, skyldtes hensynet til kunder som har vesentlig lengre reisetid enn Horten/Holmestrand/Sande-Oslo, ettersom det også gjaldt kunder som reiser fra Skien/Søndre Vestfold til Oslo.