Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2156 (2023-2024)
Innlevert: 29.05.2024
Sendt: 30.05.2024
Besvart: 05.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Forslag til NTP har ikke satt av noen penger til effektpakke for kombigods Trondheim – Bodø før tidligst 2031 – 2036 til tross for at Nordlandsbanen er erklært overbelastet som følge av dobling av godstrafikken og at første kryssingsspor er ferdig planlagt i 2025.
Hvordan tenkes det da å møte næringslivets ønsker om å flytte mer gods fra E6 (og Rv3) til Nordlandsbanen de neste årene?

Begrunnelse

I Jernbanedirektoratet og Bane Nors siste prioriteringsinnspill til NTP står følgende:

«Nordlandsbanen er kategorisert overbelastet og det er ikke kapasitet for å møte etterspørselen etter godsruteleier.»

«Effektpakken bidrar til økt konkurranseevne for næringslivet, og tilrettelegger for mer grønn godstransport. Tiltakene gir lave arealbeslag, i områder der det allerede eksisterer jernbaneinfrastruktur i dag.»

«Godsmengden er økende på strekningen, og det forventes en ytterligere økning fremover.»

«Jernbanedirektoratet og Bane NOR foreslår å prioritere effektpakken for Økt kombitransport Trondheim - Bodø så raskt som mulig, av hensyn til kapasiteten videre sørover etter at pakken for økt kombitransport Oslo-Trondheim er startet opp.»

Til tross for klarspråk fra transportetaten foreslås null kroner til effektpakken Trondheim – Bodø de første seks år og beskjedne 300 mill. de siste seks år av NTP-perioden.
Fra 2020 til 2022 ble godstrafikken på Nordlandsbanen doblet fra to til fire daglige godstog hver vei. Suksessen har flyttet ca. 25 000 trailere fra E6 og Rv3 over på jernbane, men har også ført til at banen ble erklært overbelastet. Det var ikke mulig å innfri tre søknader om ruteleier for flere godstog på Nordlandsbanen.
Etterspørselen etter togtilbud Bodø – Oslo – EU er stor både fra våre eksportnæringer blant annet som følge av godstogets fordeler på lange distanser i konkurranse med lastebilen. I tillegg planlegger ASKO en nullutslipps godsrute til sjøs Bodø – Harstad – Tromsø som vil koble båt og bane sammen til en helt unik grønn korridor mellom Nord-Norge, Østlandet og EU. Og som vil kreve bedre kapasitet på bane for flere godstog.
Statlig utredning av jernbane i nord og KVU Nord-Norges anbefalinger om å investere 13 mrd. kroner i Nordlandsbanen, har skapt forventninger om grønn togsatsing i nord.
Fagetatene har beregnet effektpakke for kombigods til Bodø som samfunnsøkonomisk superlønnsom gitt Klimabanen, med en netto nytte for hver budsjettkrone på 18,38. Bane Nor har det første en km lange kryssingssporet på Saltfjellet i planlegging og reguleringsplan ventes vedtatt allerede i 2025.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Effektpakken for økt kapasitet for kombigods Trondheim-Bodø vil muliggjøre en økning på om lag femti prosent for fremføring av gods på strekningen. Store deler av godstransporten på Nordlandsbanen skal til – eller kommer fra – Oslo, og det er derfor viktig å øke kapasiteten også på Dovrebanen for å få full effekt. Effektpakken for økt kapasitet for kombigods Oslo-Trondheim prioriteres gjennomført først, med oppstart tidlig i første periode av NTP.
Noen av de nødvendige tiltakene i effektpakken for økt kapasitet for kombigods Trondheim-Bodø er de samme som i effektpakken «Flere tog på Trønderbanen». Sistnevnte er prioritert gjennomført i første seksårsperiode. Når representanten refererer til 300 millioner kroner i siste periode av NTP, så er det et estimat for tiltak som står igjen i effektpakken for økt kapasitet for kombigods Trondheim-Bodø etter at effektpakken «Flere tog på Trønderbanen» er gjennomført. Dersom gjennomføringsrekkefølgen for disse to effektpakkene byttes om, vil tiltaksomfanget i og kostnadsestimatet for kombipakken Trondheim-Bodø øke.
Stortingsrepresentanten peker også i sin begrunnelse på KVU Nord-Norge. Denne utredningen gjennomgår nå en ekstern kvalitetssikring (KS1). Regjeringen vil ta stilling til oppfølging av denne utredningen etter mottatt sluttrapport fra kvalitetssikringen.