Trond Helleland (H): Viser til at det i RNB 2024 står at senere fremdrift og revidert nasjonal signalplan for ERTMS medfører lavere utgifter i 2024 enn tidligere anslått. Samtidig uttaler Bane Nor til Tog24 at det må legges helt nye planer.
Hva er status for ERTMS-prosjektet, hva er forventet årstall for ferdigstilling av prosjektet, hvilke kostnadsøkninger vil forsinkelsene medføre, og legges fortsatt kostnadsrammen på 37,436 mrd. kroner til grunn for prosjektet?
Begrunnelse
Bane Nor utsatte i fjor åpningen av ERTMS på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. I oktober i fjor oppdatert Bane Nor planen for innføringen av ERTMS, Nasjonal signalplan. Statsråden bekreftet i budsjettspørsmål i forbindelse med Stortingets behandling av Statsbudsjettet 2024, at den gjeldende kostnadsrammen på 37,436 mrd. kr. fortsatt ble lagt til grunn, på tross av alle forsinkelsene. Når Bane Nor nå sier at innføringen er i det blå, er det interessant å vite om dette har endret seg.
ERTMS er Norges største digitaliseringsprosjekt, med en kostnadsramme på rundt 30 mrd. kroner. Systemet skal erstatte dagens teknologi, som omfatter hele 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS bygges det ett sentralt datasenter, ett signalsystem og ett nytt trafikkstyringssystem som skal styre all togtrafikk i hele landet. Norge er det første landet som velger å digitalisere hele landet med samme løsning. ERTMS-prosjektet vil gi oss en moderne jernbane, som vil bidra til at flere tog kommer når de skal og øke kapasiteten ved at togene kan kjøres tettere. Det vil også bli enklere å reise med tog over landegrensene og drifts- og vedlikeholdskostnadene vil reduseres.