Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2155 (2023-2024)
Innlevert: 29.05.2024
Sendt: 30.05.2024
Besvart: 04.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Viser til at det i RNB 2024 står at senere fremdrift og revidert nasjonal signalplan for ERTMS medfører lavere utgifter i 2024 enn tidligere anslått. Samtidig uttaler Bane Nor til Tog24 at det må legges helt nye planer.
Hva er status for ERTMS-prosjektet, hva er forventet årstall for ferdigstilling av prosjektet, hvilke kostnadsøkninger vil forsinkelsene medføre, og legges fortsatt kostnadsrammen på 37,436 mrd. kroner til grunn for prosjektet?

Begrunnelse

Bane Nor utsatte i fjor åpningen av ERTMS på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. I oktober i fjor oppdatert Bane Nor planen for innføringen av ERTMS, Nasjonal signalplan. Statsråden bekreftet i budsjettspørsmål i forbindelse med Stortingets behandling av Statsbudsjettet 2024, at den gjeldende kostnadsrammen på 37,436 mrd. kr. fortsatt ble lagt til grunn, på tross av alle forsinkelsene. Når Bane Nor nå sier at innføringen er i det blå, er det interessant å vite om dette har endret seg.
ERTMS er Norges største digitaliseringsprosjekt, med en kostnadsramme på rundt 30 mrd. kroner. Systemet skal erstatte dagens teknologi, som omfatter hele 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS bygges det ett sentralt datasenter, ett signalsystem og ett nytt trafikkstyringssystem som skal styre all togtrafikk i hele landet. Norge er det første landet som velger å digitalisere hele landet med samme løsning. ERTMS-prosjektet vil gi oss en moderne jernbane, som vil bidra til at flere tog kommer når de skal og øke kapasiteten ved at togene kan kjøres tettere. Det vil også bli enklere å reise med tog over landegrensene og drifts- og vedlikeholdskostnadene vil reduseres.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til mitt svar på spørsmål 2114 om samme sak. Der opplyser jeg blant annet at overgangen til ett nytt moderne signalsystem (ERTMS-prosjektet) er risikofylt, komplekst og nødvendig. De gamle signalanleggene må byttes ut, og nytt signalanlegg vil gi en mer driftsstabil og robust jernbane.
Status er at Bane NOR SF nå vil gå gjennom prosjektet og legge en ny plan for å få bedre kontroll på risikoen i prosjektet. Etter min vurdering er grepet som Bane NOR nå gjør nødvendig og riktig. Planen for innføring av ERTMS må innrettes slik at den legger til rette for realisering av de tilbudsforbedringene som er planlagt framover. Bane NOR må, i samråd med Jernbanedirektoratet, Norske tog AS og Statens jernbanetilsyn, utarbeide en revidert plan som sørger for at vi får opprettholdt togtilbudet, gjennomført planlagte tilbudsforbedringer og sikret god kostnadskontroll.
Ved behandlingen av Prop. 126 S (2015–2016) Nokre saker om luftfart, veg, særskilde transporttiltak og jernbane, jf. Innst. 406 S (2015–2016) ga Stortinget fullmakt til å starte opp ERTMS-prosjektet innenfor en kostnadsramme for hele prosjektet på 26 690 mill. 2016-kr som kunne prisjusteres, og tilsagnsfullmakt til støtteordning for ombordutstyr innenfor en samlet ramme på 1 331 mill. 2016-kr. På grunn av den lange varigheten på prosjektet, tilrådde Samferdselsdepartementet at prosjektet ble delt opp i trinn som ble rullert i takt med NTP. Hvert trinn skulle kvalitetssikres, og Samferdselsdepartementet skulle legge fram for Stortinget forslag til kostnadsramme for hvert trinn. Dette innebar at Jernbaneverket kunne inngå kontrakter for hele kostnadsrammen og prosjektomfanget i tråd med den kvalitetssikrede kontraktstrategien ved å ha avtalevilkår som avgrenset de økonomiske forpliktelsene til de økonomiske rammene. Trinn 1 ble gjennomført i perioden 2016–2021. I 2021 ble trinn 2 eksternt kvalitetssikret og ny fullmakt ble fremmet for Stortinget i Prop. 1 S (2020–2021) for Samferdselsdepartementet for perioden 2022–2025 på 8 900 mill. kr. Prosjektet er p.t. godt innenfor kostnadsrammen.
Inndelingen i trinn har gitt mulighet til å justere kursen underveis i prosjektet. Trinn 3 skal nå utarbeides og kvalitetssikres og jeg vil komme tilbake med forslag til kostnadsramme for trinn 3 når grunnlaget er gjennomarbeidet.
Jeg vil ifm. statsbudsjettet for 2025 komme tilbake til Stortinget med en oppdatert redegjørelse for prosjektet og vurderinger av ev. konsekvenser.