Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2148 (2023-2024)
Innlevert: 29.05.2024
Sendt: 29.05.2024
Besvart: 06.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Drangsdalen er en flaskehals på Sørlandsbanen, som sårt trenger utbedring. I mellomtiden bør man også vurdere hvilke andre grep som kan bedre situasjonen på kortere sikt - for å avhjelpe situasjonen. Rogalandsbenken har fått interessante innspill i møte med Go Ahead, som mener man kan øke fartsgrensen noe i deler av året, for eksempel til 40 km/t fra Heskestad i retning Moi, uten å kompromisse på sikkerheten.
Hvilke vurderinger gjør statsråden seg av en differensiert fartsgrense gjennom Drangsdalen?

Begrunnelse

Drangsdalen er en flaskehals på Sørlandsbanen, som sårt trenger utbedring. I mellomtiden bør man også vurdere hvilke andre grep som kan bedre situasjonen på kortere sikt.
Mellom Heskestad og Moi, i retning sistnevnte, er det slik jeg forstår det 20 km/t i fartsgrense, over et strekk på 1569 meter. I motsatt retning skal fartsgrensen være 40 km/t.
Hastighetsreduksjonen begrunnes i risikoen for ras. Samtidig er fartsgrensen den samme gjennom hele året, på tross av at risikoen ikke er jevnt fordelt på tvers av årstider.
Rogalandsbenken har fått interessante innspill i møte med Go Ahead, som mener man kan øke fartsgrensen noe i deler av året, for eksempel til 40 km/t i retning Moi, uten å kompromisse på sikkerheten. Det vil, i følge mine opplysninger, kunne gi en 21 % redusert reisetid for fjerntog og 23 % redusert kjøretid for godstog.
Jeg håper statsråden vil gjøre en grundig vurdering av dette innspillet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanen har strenge krav og høye standarder for sikkerhet, både når det gjelder beskyttelse av reisende og medarbeidere. Ifølge Bane NOR er det langs Drangsdalen på Sørlandsbanen risiko for både steinskred og sørpeskred. Risiko for sørpeskred er sesongavhengig, men faren for steinskred er til stede gjennom hele året. Hastigheten på strekningen kan av den grunn ikke endres gjennom deler av sesongen, slik det antydes i spørsmålet.
Bane NOR har etablert et eget prosjekt for rassikring i Drangsdalen, og det er gjennomført risikovurderinger for å kartlegge aktuelle sikringstiltak. Entreprenør er kontrahert for å gjennomføre rassikringen i 2024 og 2025, og arbeidet påbegynnes i midten av juni. Prosjektet er utfordrende, og det er før arbeidet starter flere uavklarte risikoelementer i prosjektgjennomføringen. Målet er å kunne øke hastigheten – om mulig til normal linjehastighet – som en konsekvens av gjennomførte sikringstiltak.
Erfaring fra lignende prosjekter både på bane og på vei er at man ofte møter uforutsette utfordringer i arbeidet med rassikring. Det er derfor nylig tatt initiativ til en ny risikovurdering for å vurdere hvilken hastighet som er tilrådelig etter rassikringen i 2024 og 2025, men denne vil bl.a. være avhengig av hva som hva som faktisk gjennomføres i disse to årene, og hva som er praktisk gjennomførbart etter dette. Bane NOR kan ikke ferdigstille en ny risikovurdering før foretaket har påbegynt og gjennomført (deler av) rassikringen.