Dag-Inge Ulstein (KrF): Nå foregår forhandlingene om mandatet for en skattekonvensjon i FN. I forberedelse til forhandlingene har Norge vært tydelige på behovet for gode analyser av manglene i dagens internasjonale skattesystem.
Hvordan vil regjeringen gå frem for å bygge dette informasjonsgrunnlaget?
Begrunnelse
Norge har lenge vært en forkjemper for god problemforståelse, bred internasjonal dialog og kartlegging av hvilke fora som kan være relevante for utvikling av internasjonale skatteregler. Gjennomgående for dette engasjementet har vært viktigheten av å fremme utviklingslands behov, som del av innsatsen mot global ulikhet.
NOU 2009: 19 Skatteparadis og utvikling satte arbeid mot ulovlig kapitalflyt på dagsorden både i Norge og internasjonalt. Rapporten pekte særlig på behovet for bredt samarbeid om internasjonale standarder mot de skadelige strukturene i skatteparadis.
Norge var eneste land utenfor Afrika representert i høynivåpanelet mot ulovlig kapitalflyt i Afrika (Mbeki-panelet). Panelets rapport fra 2015 bidro til en stor utvidelse i problemforståelsen, spesielt hvordan mangler i internasjonale regelverk tilrettelegger for kapitalflukt. Under Norges presidentskap i FNs økonomiske og sosiale råd i perioden 2019–2020 tok Norge initiativ til høynivåpanelet for finansiell ansvarlighet, åpenhet og integritet (FACTI-panelet) sammen med Nigeria. Panelet la frem sin rapport i 2021, som pekte på mangelen på demokratisk legitimitet og åpenhet som svakheter ved dagens skattesamarbeid. Panelet anbefalte også en skattekonvensjon i FN som løsning.
Forhandlingene om en skattekonvensjon i FN har kommet som en reaksjon på den grunnleggende mangelen av inkludering i eksisterende skattesamarbeid. Med bakgrunn i initiativene nevnt her, bør Norge allerede ha en god forståelse av denne utfordringen. I kartleggingen av mulighetsrommet for en skattekonvensjon, må Norge fortsette å kjempe for at utviklingslands stemmer blir hørt, og deres egne analyser blir prioritert.