Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1911 (2023-2024)
Innlevert: 29.04.2024
Sendt: 29.04.2024
Besvart: 08.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Vil statsråden ha mer lekbasert læring i barnehagen, eller vil hun lytte til de ansatte som advarer mot dette?

Begrunnelse

Den siste tiden har det vært mye diskusjoner rundt lekbasert læring. Både ekspertgruppen om betydningen av barnehage, skole og SFO for sosial utjevning og sosial mobilitet, og mannsutvalget har pekt på dette som tiltak i for å gjøre barnehagebarn mer “skoleklare”. Samtidig har forskere som Per Brodal og tillitsvalgte i Utdanningsforbundet advart om at dette både er et grunnleggende feil fokus, og at det går på bekostning av de ansattes faglige autonomi. Det har derimot vært vanskelig å få klarhet i hva kunnskapsministeren selv mener i denne saken. Rødt er kritiske til at det skal innføres mer “skole” i barnehagen gjennom lekbasert læring, og tror det er flere andre grep som bør tas for å sikre bedre barnehager. Regjeringen har selv vært opptatt av å innføre en tillitsreform der de ansatte skal få mer å si og mer makt til å ta egne faglige vurderinger. Slik blant annet tidligere kunnskapsminister Brenna uttrykte til Dagsavisen 22.10.21, den gang om lærerne i skolen:

"Jeg vil starte med å lytte og gå i dialog med de som jobber i skolen og høre hva de opplever at er deres behov. Mitt mål er ikke å legge flere krav og forventninger og pålegg på skolen. Mitt mål er at vi skal jobbe oss sammen til en felles forståelse av hva vi trenger, og hva som skal til for at vi kommer nærmere målet om at alle unger skal lykkes i den norske skolen."

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg vil først og fremst si at lek er en viktig og helt nødvendig del av barns liv, og barna skal få leke både i barnehagen og skolen. Lek er viktig for at barn skal ha det bra og utvikle vennskap. Leken har stor verdi i seg selv. For meg er også læring et positivt ladet begrep, og lek er viktig i alle barn og unges læring og utvikling.
Rammeplan for barnehagen er tydelig på at barnehagen skal ivareta barnas behov for lek, at leken skal ha en sentral plass i barnehagen og at lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek og bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – både alene og sammen med andre. At barn får lære og utvikle seg gjennom lek og at det legges godt til rette for at alle barn inkluderes i lek er ikke å gjøre barnehagen til skole, men kjernen i tilbudet barnehagen skal gi barna våre.
Når det gjelder skolen, er lek omtalt både i overordnet del og i læreplanene for fag. Læreplanverket slår fast at lek er nødvendig for trivsel og utvikling, spesielt for de yngste barna. Det understrekes også at lærerne må følge elevenes utvikling og gi dem støtte tilpasset deres alder, modenhets- og funksjonsnivå.
Jeg har tillit til at lærere og ansatte i barnehager og skoler bruker sitt faglige og pedagogiske skjønn til det beste for barn og unges behov, interesser og forutsetninger, slik at de får mulighet til å lære og utvikle seg. Dette gjelder også hvordan de legger til rette for ulike typer lek.
Kunnskapsdepartementet har hatt rapporten Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn på høring og jobber nå med å lese og oppsummere innspillene for å få oversikt over hva ulike aktører, herunder lærere og ansatte i barnehager og skoler, mener om forslagene. Høringsinnspillene er viktige i arbeidet med å vurdere forslagene i rapporten. Vi ser også forslagene og høringsinnspillene i sammenheng med annen kunnskap vi har om barnehager og skoler.
Våren 2025 skal regjeringen legge fram en stortingsmelding om sosial utjevning og mobilitet. Løken-rapporten vil, sammen med høringsuttalelsene, inngå som en del av et bredt kunnskapsgrunnlag i dette arbeidet. Det samme gjør blant annet rapporten, En barndom for livet. Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier, og annen relevant forskning.