Hege Bae Nyholt (R): Vil statsråden ha mer lekbasert læring i barnehagen, eller vil hun lytte til de ansatte som advarer mot dette?
Begrunnelse
Den siste tiden har det vært mye diskusjoner rundt lekbasert læring. Både ekspertgruppen om betydningen av barnehage, skole og SFO for sosial utjevning og sosial mobilitet, og mannsutvalget har pekt på dette som tiltak i for å gjøre barnehagebarn mer “skoleklare”. Samtidig har forskere som Per Brodal og tillitsvalgte i Utdanningsforbundet advart om at dette både er et grunnleggende feil fokus, og at det går på bekostning av de ansattes faglige autonomi. Det har derimot vært vanskelig å få klarhet i hva kunnskapsministeren selv mener i denne saken. Rødt er kritiske til at det skal innføres mer “skole” i barnehagen gjennom lekbasert læring, og tror det er flere andre grep som bør tas for å sikre bedre barnehager. Regjeringen har selv vært opptatt av å innføre en tillitsreform der de ansatte skal få mer å si og mer makt til å ta egne faglige vurderinger. Slik blant annet tidligere kunnskapsminister Brenna uttrykte til Dagsavisen 22.10.21, den gang om lærerne i skolen:
"Jeg vil starte med å lytte og gå i dialog med de som jobber i skolen og høre hva de opplever at er deres behov. Mitt mål er ikke å legge flere krav og forventninger og pålegg på skolen. Mitt mål er at vi skal jobbe oss sammen til en felles forståelse av hva vi trenger, og hva som skal til for at vi kommer nærmere målet om at alle unger skal lykkes i den norske skolen."