Mímir Kristjánsson (R): Planlegger regjeringen å foreta seg noe for å straffe aktører som vinner anbud på åpenbart for lave kostnadsanslag - hva skal til for å miste et anbud?
Begrunnelse
Nylig konkluderte Luftfartstilsynet med at det danske flyselskapet DATs flyginger i Norge gjennomføres av et litauisk datterselskap der piloter og kabinansatte kommer fra bemanningsforetak registrert på Malta og Kypros. Det var LO-forbundet Norsk Flygerforbund som krevde at Luftfartstilsynet undersøker DAT. DAT flyr i dag statsfinansierte ruter: Oslo-Stord, Oslo-Florø og Oslo-Røros.
Ifølge Norges Flygerforbund krever anbudsvilkårene at det stilles krav til faste ansettelser og lønn. Forbundet mener at det er krevende å se at selvstendige oppdragstakere engasjert gjennom et bemanningsbyrå på Malta eller Kypros er å anse som fast ansatte. De mener praksisen med datterselskap fra Litauen er sosial dumping. Norsk flygerforbund hevdet også at DAT bryter anbudskriteriene og norsk lov. Ifølge flygerforbundet, er konsekvensen et svekket luftfartsmarked hvor DAT har hatt muligheten til å underby seriøse konkurrenter.