Mímir Kristjánsson (R): Får det noen konsekvenser for Danish Air Transport at selskapet har brukt norske skattekroner på sosial dumping, eller får DAT beholde dagens tre FOT-ruter til Florø, Røros og Stord?
Begrunnelse
Danish Air Transport (DAT) har vunnet anbudet på flere FOT-ruter, blant annet i konkurranse med norskeide Widerøe. I dag drifter selskapet rutene Oslo-Stord, Oslo-Florø og Oslo-Røros - alle med betydelig økonomisk støtte fra den norske staten.
I mars felte Luftfartstilsynet en knusende dom over DATs drift av ruten Oslo-Florø. Tilsynet finner, slik Norsk Flygerforbund advarte mot allerede for to år siden, at ruten i realiteten driftes av DATs datterselskap fra Litauen, med piloter innleid gjennom bemanningsforetak registrert på Malta og Kypros.
DAT har selvfølgelig fått pålegg om å slutte med praksisen. Spørsmålet er imidlertid om dette får noen videre konsekvenser for selskapet enn at de må begynne å følge lover og regler. Når DAT i sin tid har vunnet anbud på de overnevnte FOT-rutene, er det fordi selskapet har utkonkurrert andre og mer seriøse aktører på pris. Dersom useriøse aktører som DAT kan holde på slik uten andre konsekvenser enn en smekk på lanken, betyr det i praksis fritt fram for å benytte seg av sosial dumping for å vinne anbud innenfor norsk luftfart.
Norsk Flygerforbund har allerede tatt til orde for at det bør kjøres ny anbudskonkurranse på DATs FOT-ruter. Fagforeningsklubben på Aker Stord har varslet at de vil boikotte selskapet framover for å markere sin motstand mot sosial dumping. Det var i sin tid regjeringen Solberg som tildelte DAT FOT-ruten Oslo-Florø. Nå er spørsmålet om regjeringen Støre, som har varslet en storreingjøring i norsk arbeidsliv, vil vurdere å frata Danish Air Transport disse lukrative offentlige kontraktene som en straff for at selskapet har brukt norske skattekroner på sosial dumping.