Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1885 (2023-2024)
Innlevert: 26.04.2024
Sendt: 26.04.2024
Besvart: 03.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Står regjeringens ambisjon om krav til hurtigbåter på nullutslipp fra 2025 ved lag, og har regjeringen eventuelt noen plan for hvordan fylkeskommunene skal klare å bære dette økonomisk?

Begrunnelse

Regjeringen vurderer krav om nullutslipp i offentlige anskaffelser av hurtigbåter fra 2025. Disse båtene finnes ikke per i dag. Utvikling av hurtigbåter med null utslipp er ikke kommet like langt som for ferjene. Dagens teknologi gir bare delvis mulighet for overgang til utslippsfrie hurtigbåter, men disse har svært høyt energibruk, høye driftskostnader og begrenset rekkevidde.
Vestland, Nordland, Troms og Finnmark og Trøndelag fylkeskommuner startet et samarbeid i 2020 for å utvikle hurtigbåter for framtiden. Prosjektet «Fremtidens hurtigbåt» har som mål å utvikle energieffektive hurtigbåter med nullutslipp, som minst oppnår samme hastighet som dagens konvensjonelle båter.
Merkostnadene med å bygge og teste pilotbåter er beregnet til om lag 250 millioner kroner for energieffektivt fartøy og 420 millioner kroner for hydrogenfartøy. Fylkeskommunene har ikke økonomisk handlingsrom til å gjennomføre dette uten statlig kompensasjon for merkostnader.
Transportsektoren må kutte minst 50 prosent utslipp innen 2030, sammenlignet 1990-nivå. Vi er så langt ikke i nærheten av å nå dette målet. Å få forurensende hurtigbåter over på nullutslippsteknologi er ett av flere viktige steg på veien for å nå målet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har jobbet med å følge opp både Klimaplan for 2021-2030 (Meld. St. 13, 2020-2021) og Hurdalsplattformen der det er varslet innføring av utslippskrav til ferjer og hurtigbåter. Departementet sendte, i samråd med Klima- og miljødepartementet, ut et forslag til ny forskrift med nullutslippskrav på offentlig høring i perioden mai-oktober 2023. Vi jobber med å følge opp saken. Det har vært behov for noe tid til å vurdere viktige spørsmål som kompensasjon og hvordan unntak fra kravene bør fungere.
Høringsnotatet omhandler nullutslippskrav og konsekvenser av at staten stiller slike krav. Departementet foreslo følgende sett med unntak i høringsnotatet:

- Anskaffelser som allerede er kunngjort.
- Biogass i ferjer.
- Samband der det planlegges ferjeavløsningsprosjekter.
- Manglende tilgang til tilstrekkelig strømforsyning eller andre bunkringsfasiliteter.
- Primærbehovet for anskaffelsen ikke kan dekkes ved nullutslippsløsninger (teknisk- og økonomisk gjennomførbart).

Under det sistnevnte unntaket står det i høringsnotatet at det kan gis unntak i de tilfeller der nullutslippskravet ikke vil være teknisk eller økonomisk gjennomførbart. I vurderingen av hvorvidt kravet er økonomisk gjennomførbart skal det blant annet ses hen til den samfunnsøkonomiske tiltakskostnaden. Det er lagt til grunn bruk av unntak der merkostnadene er for høye.
I høringsnotatet står det at fylkeskommuner som kunngjør anskaffelser etter at forskriften er trådt i kraft vil få kompensert ev. merkostnader som følger av kravet. Det er videre pekt på at kompensasjon må vurderes i budsjettprosessene.