André N. Skjelstad (V): Står regjeringens ambisjon om krav til hurtigbåter på nullutslipp fra 2025 ved lag, og har regjeringen eventuelt noen plan for hvordan fylkeskommunene skal klare å bære dette økonomisk?
Begrunnelse
Regjeringen vurderer krav om nullutslipp i offentlige anskaffelser av hurtigbåter fra 2025. Disse båtene finnes ikke per i dag. Utvikling av hurtigbåter med null utslipp er ikke kommet like langt som for ferjene. Dagens teknologi gir bare delvis mulighet for overgang til utslippsfrie hurtigbåter, men disse har svært høyt energibruk, høye driftskostnader og begrenset rekkevidde.
Vestland, Nordland, Troms og Finnmark og Trøndelag fylkeskommuner startet et samarbeid i 2020 for å utvikle hurtigbåter for framtiden. Prosjektet «Fremtidens hurtigbåt» har som mål å utvikle energieffektive hurtigbåter med nullutslipp, som minst oppnår samme hastighet som dagens konvensjonelle båter.
Merkostnadene med å bygge og teste pilotbåter er beregnet til om lag 250 millioner kroner for energieffektivt fartøy og 420 millioner kroner for hydrogenfartøy. Fylkeskommunene har ikke økonomisk handlingsrom til å gjennomføre dette uten statlig kompensasjon for merkostnader.
Transportsektoren må kutte minst 50 prosent utslipp innen 2030, sammenlignet 1990-nivå. Vi er så langt ikke i nærheten av å nå dette målet. Å få forurensende hurtigbåter over på nullutslippsteknologi er ett av flere viktige steg på veien for å nå målet.