Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1878 (2023-2024)
Innlevert: 25.04.2024
Sendt: 26.04.2024
Besvart: 07.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Hvordan mener statsråden at gratisprinsippet i skolen skal praktiseres når det kommer til digitale enheter og læremidler?

Begrunnelse

Opplæringsloven slår fast at gratisprinsippet i grunnskoleopplæringen.
Videre står det i Prop. 57 L (2022 –2023) følgende:

"Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring, jf. opplæringslova § 2-15. Kommunane kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa."

De siste årene har det vært en storstilt digitalisering av Norsk skole og Norge er på OECD-toppen når det kommer til bruk av digitale hjelpemidler i skolen.
Det har gjennom media og kontakt fra foreldre kommet frem at skoler praktiserer at foreldre må betale for slitt og ødelagt digitalt utstyr.
Eksempelvis sender en grunnskole i Råde kommune automatisk faktura i Vipps til foreldre når lader er slitt/ødelagt.
Det forekommer at elevene arver brukt digitalt utsyr fra tidligere elever, slik at normal slitasje må forventes.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Det er et grunnleggende prinsipp at den offentlige grunnskoleopplæringen skal være gratis. Gratisprinsippet skal sikre alle elever rett til den samme opplæringen uavhengig av foreldrenes eller barnets økonomiske situasjon. Det er derfor lovfestet i opplæringsloven § 2-15 at elevene har rett til gratis offentlig grunnskoleopplæring. Regelen innebærer at alle sider ved grunnskoleopplæringen skal være gratis, og at kommunen ikke kan kreve noen form for egenbetaling fra elevene eller foreldrene. Dette gjelder også for digitale enheter og læremidler som brukes i opplæringen.
Skolen kan derfor ikke kreve at eleven eller foreldrene må betale for skader og slitasje på digitalt utstyr som skyldes normal bruk. Hvis en elev ødelegger for eksempel et nettbrett ved et uhell, skal heller ikke eleven eller foreldrene måtte erstatte dette.
Hvis en elev ødelegger eller skader noe med vilje, er hovedregelen at eleven må erstatte det. Erstatningsreglene følger av skadeerstatningsloven. Skolen må vurdere erstatningsansvaret ut ifra en rimelighetsvurdering, og ta hensyn til blant annet elevens alder, utvikling, utvist adferd og økonomiske evne. Det er svært sjelden at barn under syv år kan regnes som erstatningsansvarlige, men man kan forvente mer av et barn jo eldre det blir. Foreldre kan også bli erstatningsansvarlige dersom en skade har skjedd som følge av at foreldrene ikke har passet på barnet sitt, eller ikke har gjort det som er rimelig å forvente for å forhindre at skaden skjer.