Bjørnar Moxnes (R): Mener statsråden at Fornybardirektivet (RED II) er i tråd med regjeringens politikk når det gjelder konsesjonsbehandling av kraftproduksjon og opprinnelsesgarantier?
Begrunnelse
I et brev til regjeringen har EUs energikommisær satt en tidsfrist på fem måneder for at Norge skal ta en avgjørelse om innføringen av Fornybardirektivet, RED II.
I posisjonsnotatet til departementet, publisert på nettsidene deres 16. januar 2019, beskriver departementet med egne ord innholdet i pakken. Mye av dette kan vanskelig ses å være forenelig med politikk som er viktig for denne regjeringen, og er forankret i Hurdalsplattformen. Konsesjonssøkere om kraftanlegg skal bare måtte forholde seg til ett kontaktledd, og maksimal behandlingstid for søknader er 2-3 år. I Norge må tillatelser gis både fra kommune og NVE, i tillegg til at vi er stolte over gode konsesjonsprosesser som blant annet sørger for at naturinteresser, reindrift og annet blir ivaretatt. I tillegg er det en betydelig utvidelse av bruken av opprinnelsesgarantier, blant annet at:
"Kraftleverandører som markedsfører andeler av kraften de tilbyr som fornybar skal bruker opprinnelsesgarantier som dokumentasjon for andelen fornybar kraft i deres energimiks."
Hurdalsplattformen sier at regjeringen skal:
"Fjerne ordningen med opprinnelsesgarantier og prioritere industriens kraftbehov."