Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1858 (2023-2024)
Innlevert: 24.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Besvart: 30.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Øker overføringene til fylkeskommunene og tilskuddene til fylkesveier like mye som rammene for drift og vedlikehold av riksveier, og mener statsråden at fylkeskommunenes rammer for å sikre godt vedlikehold av fylkesveiene er tilstede?

Begrunnelse

Regjeringen har i den nylig framlagte NTP-en lovet et løft for fylkesveiene. De ekstra midlene kommer godt med, men det kommer mange signaler fra fylkeskommunene om at løftet ikke er godt nok, fordi vedlikeholdsetterslepet er for stort, og utfordringene med blant annet flom og skred øker i fremtida, blant annet på grunn av klimaendringer. På grunn av dagens økonomiske situasjon har fylkeskommunene mindre å rutte med enn før. Samtidig beskriver Statens vegvesen i sine årsrapporter at kostnadene for nye prosjekter har økt ut over pris og volumvekst med i snitt 43,28 prosent i perioden 2019 til 2023. Rammene for drift og vedlikehold av riksveier (post 22) har økt mye i samme periode. Jeg kan ikke se at fylkene får tilsvarende kompensasjon for økte kostnader til fylkesveiene i sine budsjetter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fylkesvei finansieres i all hovedsak over rammetilskuddet til Kommunal- og distriktsdepartementet som en del av de frie inntektene til fylkeskommunene. Den finansielle rammen i Nasjonal transportplan 2025-2036 til fylkesvei er kun en mindre del av det fylkeskommunene har av midler til fylkesvei. Det er derfor ikke sammenlignbare størrelser sett opp mot drift- og vedlikeholdsmidlene til riksvei i Nasjonal transportplan (2025-2036). I 2022 brukte fylkeskommunene 10,5 mrd. kr på drift av fylkesveinettet.
Regjeringen har lagt opp til en satsing på fylkesvei i Nasjonal transportplan 2025-2036, og dette innebærer totalt 65 mrd. kr til fylkesvei og en økning på totalt 15,7 mrd. kr over tolvårsperioden sammenlignet med flat videreføring av 2024-budsjettet. Denne satsingen vil sette fylkeskommunene i bedre i stand til å ta vare på fylkesveinettet.