Grunde Almeland (V): Hvordan vil statsråden følge opp den vedvarende floken knyttet til manglende samhandling mellom Statens vegvesen og det lokale næringslivet og nabolaget på Tullin knyttet til byggingen av Ring 1?
Begrunnelse
Tullin er et område som de siste årene er totalforvandlet, og har i dag yrende liv og mange restauranter. Nå er næringslivet og innbyggerne på og ved Tullinløkka bekymret for konsekvensene byggingen av Ring 1 Hammersborgtunnelen vil ha for bydelen. Derfor har det lokale næringslivet og nabolaget presentert skisser og løsninger som ivaretar både gående, syklende, nabolaget og hensynet til HMS for hele byen. Disse er avvist av Statens vegvesen.
Ring 1 er et svært krevende prosjekt, som vil ha enorme konsekvenser for både Oslos befolkning og de som bor i regionkommunene. Staten bør utvise særlige krav, som bestiller av veiprosjekter i byene.
I Aftenposten opplyser Samferdselsdepartementet ved statssekretær Thomas Norvoll at det er opprettet et eget samhandlingsforum med representanter fra Statens vegvesen og Oslo kommune, og at målet med dette er å sikre god koordinering av statlige og kommunale tiltak, samt god kommunikasjon mot alle berørte parter. Problemet er bare det at de lokale aktørene ikke føler at de blir hørt. De får presentert løsninger som ikke er ønsket, som for eksempel broløsningen i prosjektet, samtidig som det mangler ressurser til aktivisering i området, kunst, belysning og andre kreative tiltak som motvirker de negative konsekvensene prosjektet får for bydelen.