Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1851 (2023-2024)
Innlevert: 24.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Besvart: 30.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Hvordan vil statsråden følge opp den vedvarende floken knyttet til manglende samhandling mellom Statens vegvesen og det lokale næringslivet og nabolaget på Tullin knyttet til byggingen av Ring 1?

Begrunnelse

Tullin er et område som de siste årene er totalforvandlet, og har i dag yrende liv og mange restauranter. Nå er næringslivet og innbyggerne på og ved Tullinløkka bekymret for konsekvensene byggingen av Ring 1 Hammersborgtunnelen vil ha for bydelen. Derfor har det lokale næringslivet og nabolaget presentert skisser og løsninger som ivaretar både gående, syklende, nabolaget og hensynet til HMS for hele byen. Disse er avvist av Statens vegvesen.
Ring 1 er et svært krevende prosjekt, som vil ha enorme konsekvenser for både Oslos befolkning og de som bor i regionkommunene. Staten bør utvise særlige krav, som bestiller av veiprosjekter i byene.
I Aftenposten opplyser Samferdselsdepartementet ved statssekretær Thomas Norvoll at det er opprettet et eget samhandlingsforum med representanter fra Statens vegvesen og Oslo kommune, og at målet med dette er å sikre god koordinering av statlige og kommunale tiltak, samt god kommunikasjon mot alle berørte parter. Problemet er bare det at de lokale aktørene ikke føler at de blir hørt. De får presentert løsninger som ikke er ønsket, som for eksempel broløsningen i prosjektet, samtidig som det mangler ressurser til aktivisering i området, kunst, belysning og andre kreative tiltak som motvirker de negative konsekvensene prosjektet får for bydelen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ring 1-prosjektet omfatter ombygging av Hammersborgtunnelen samt deler av Vaterlandstunnelen. Hovedformålet med prosjektet er å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal. Prosjekt finansieres over Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets budsjett, og gjennomføres av Statens vegvesen i nært samarbeid med Statsbygg.
Statens vegvesen signerte kontrakt med Veidekke entreprenør AS 14. august 2023. Planlegging/prosjektering av arbeidene startet umiddelbart etter dette. Forholdet til myke trafikanter har høyt fokus i prosjektet, og det gjennomføres nødvendige midlertidige tiltak i anleggsperioden både for fotgjengere og syklister.
Statens vegvesen opplyser om at de har et godt samarbeid med Oslo kommune gjennom det opprettede samhandlingsforumet for Ring 1. Det er videre avholdt en rekke møter med lokalt næringsliv og ulike interesseorganisasjoner for både å informere om hele prosjektet og få innspill til løsninger, f.eks. kryssingen av Pilestredet og utforming av anleggsgjerder med belysning og dekorasjoner.
Statens vegvesen opplyser at de foreløpig ikke har besluttet løsning for kryssing av Pilestredet for myke trafikanter. Etaten arbeider i dialog med berørte interesseorganisasjoner med å utforme en løsning som best mulig ivaretar bevegelseshemmedes krav i sammenheng med ivaretakelse av andre hensyn, herunder også sikkerheten (HMS) til både anleggsarbeidere og publikum. Statens vegvesen planlegger å etablere en midlertidig gangbru, og kombinere den med kryssing i plan når det ikke pågår anleggsarbeider i lengre perioder. Det pågår imidlertid fortsatt en prosess med vurdering av alternative løsninger og møter med ulike interessenter for å få innspill.