Turid Kristensen (H): Frivillige organisasjoner som tidligere fikk innvilget momskompensasjon har i økende grad fått avslag. Begrunnelse: Aktiviteten har kommet det offentlige til gode. Statsråden varslet at forslag til justeringer i ordningen vil sendes på høring sommeren 2024.
Når forventer statsråden at ev. endringer vil tre i kraft, dersom dette ikke skjer innen neste tildeling, vil statsråden sørge for at denne tildelingen enten vil kunne skje etter tidligere regler eller at behandlingen av søknadene utsettes til ev. endringer har trådt i kraft?
Begrunnelse
Frivillige aktører som Fontenehusene og Hopeful har fått avslag på sine søknader om momskompensasjon, i motsetning til tidligere års søknader. Avslagene har vært begrunnet med at deres virksomheter også kommer det offentlige til gode.
Bakgrunnen for at stadig flere frivillige organisasjoner har fått avslag på sine søknader om momskompensasjon synes å være forskriftsendringen i 2019, noe som fremstår som en utilsiktet konsekvens av endringen. Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmet i derfor i Innst. 14 S (2023-2024) følgende forslag:
«Regjeringen bes vurdere justeringer i forskrift om merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner for å sikre at flere humanitære organisasjoner igjen kan inkluderes som søknadsberettiget i ordningen. Konkret må det sees på ordlyden om at det ikke gis kompensasjon til virksomhet som kommer ‘offentlige oppgaver til gode’, jf. forskriften § 3 tredje ledd, bokstav f, og videre at det ikke gis kompensasjon til virksomhet som det offentlige kan ‘påvirke eller legge føringer for’, jf. § 3 tredje ledd, bokstav e.»
Forslaget var begrunnet med at man må sørge for et enkelt regelverk som sikrer forutsigbar og rettferdig finansiering til både små og store organisasjoner innen ideell og frivillig sektor. Forslaget fikk dessverre ikke flertall, men statsråden har som nevnt informert om at forslag om justeringer i ordningen for momskompensasjon for frivillige organisasjoner vil bli sendt på høring sommeren 2024 og at avgrensning mot offentlige oppgaver vil bli et sentralt tema i det videre arbeidet med ordningen.
Spørsmålsstiller deler organisasjonenes bekymring for de økonomiske konsekvensene dette allerede har fått og hva dette innebærer for den videre driften av det viktige arbeidet de utfører. EY-rapporten peker på at begrepet «offentlige oppgaver» ikke nærmere definert i forskriften, og at kompensasjon for den frivillige aktiviteten nektes/innvilges er avhengig av hvordan tilbudene er organisert. Det er derfor ønskelig om statsråden kan redegjøre for når eventuelle endringer kan tre i kraft, og hva hun kan gjøre for å sørge for at de økonomiske konsekvensene ikke blir større dersom arbeidet med justeringer i forskriften ikke er avsluttet før neste runde av søknadsbehandlinger fra disse frivillige organisasjonene.