Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1835 (2023-2024) Innlevert: 22.04.2024 Sendt: 23.04.2024 Besvart: 29.04.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna
Audun Lysbakken (SV): Hva er anslag på proveny av å holde bostøtte utenfor ved utmåling av sosialhjelp?
Tonje Brenna: Økonomisk sosialhjelp er det siste økonomiske sikkerhetsnettet, og skal sikre et nøkternt og forsvarlig livsopphold for personer som ikke har tilstrekkelig med midler til å dekke sine levekostnader gjennom arbeid eller andre inntekter. I slike andre inntekter inngår statlig bostøtte. Ved behandling av en søknad om økonomisk sosialhjelp skal det foretas konkrete og individuelle vurderinger av behovet for hjelp og utmålingen av stønaden. De statlige veiledende satsene for stønad til livsopphold (jf. rundskriv A-3/2023) er utarbeidet for å være til støtte i dette vurderingsarbeidet. Disse omfatter utgifter til helt grunnleggende behov, som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler og hygiene mv., og tar også hensyn til andre sider av dagliglivet som fritid og sosiale behov. De veiledende satsene skal tjene som en referanse ved vurdering av behov og utmåling av stønad. Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert i de veildende satsene. Det er fordi denne typen utgifter varierer mye. Vurdering av behovet for stønad til å dekke boutgifter tar dermed utgangspunkt i husstandens faktiske boutgifter.Statlig bostøtte bidrar til å redusere behovet for økonomisk sosialhjelp siden husstandens boutgifter helt eller delvis dekkes gjennom bostøtten. På denne måten blir heller ikke samme utgift dekket to ganger.Økonomisk sosialhjelp inngår ikke i den inntekten som legges til grunn ved beregningen av bostøtten, og det foreligger ikke noe løpende tallgrunnlag over bostøttemottakere som også mottar sosialhjelp. Det foreligger heller ikke annen statistikk som er egnet til å anslå hvor mye bostøtte som utbetales til sosialhjelpsmottakere som samtidig mottar bostøtte. Uten nærmere undersøkelser er det ikke mulig å lage gode anslag på hvor mye den samlede utbetalingen av sosialhjelp vil øke dersom statlig bostøtte holdes utenfor ved vurdering og utmåling av stønaden. Dette gjelder både en økning i utbetalinger til husstander som allerede mottar sosialhjelp, og utbetalinger til nye mottakere av sosialhjelp som følge av at flere vil kunne få innvilget sosialhjelp som følge av at husstandsinntekten det tas hensyn til ved vurderingen av en søknad da vil være lavere. Jeg vil til slutt bemerke at dersom statlig bostøtte skal holdes utenfor den inntekten som det tas hensyn til ved en vurdering av behovet for sosialhjelp, vil dette kreve en endring i sosialtjenesteloven. I praksis vil man da også dekke samme utgift to ganger gjennom ulike stønadsordninger.