Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:1834 (2023-2024)
Innlevert: 22.04.2024
Sendt: 23.04.2024
Besvart: 30.04.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Bodø havn kan bli navet i en grønn, godskorridor mellom Tromsø - Oslo. Jernbanen mellom Oslo og Bodø kobles med utslippsfri godsbåt mellom Bodø og Tromsø. Men da trengs det støtte til å legge Jernbaneveien, som i dag splitter området mellom havna og jernbanen, i bro over området. Bodø Havn har søkt Kystverket om tilskudd gjennom ordningen for «effektive og miljøvennlige havner» men fått avslag.
Vil statsråden ta initiativ til at Kystverket kan støtte prosjektet økonomisk, eller at prosjektet gis nødvendig støtte på andre måter?

Begrunnelse

Det er et mål å få godsoverføring fra vei til bane og sjø. I Bodø ender/starter den nasjonale jernbanen på Bodøterminalen som ligger i havneområdet. Ved å legge bedre til rette for koblingen mellom jernbaneterminalen og havneterminalen kan man oppnå store volum av godsoverføring til sjø og bane.

Bodø kommune v/Bodø Havn har over flere år jobbet med å utvikle godsknutepunktet mellom jernbane og havn i Bodø, og i dette arbeidet er man nå kommet så langt at en stor aktør som ASKO (Norgesgruppen) vurderer å investere nær 1 milliard kroner i å bygge 2 batteridrevne godsbåter som skal settes inn med daglige avganger på strekningen mellom Bodø og Tromsø. Båtene, som allerede er tildelt et tilskudd fra Enova på ca. 181 millioner kroner, vil inngå i et intermodalt transportkonsept hvor gods fraktes på jernbane mellom Bodø og Oslo (Alnabru) og med båt videre mellom Bodø og Tromsø. Investeringsbeslutning hos Norgesgruppen er ventet før sommeren 2024.

Norgesgruppen/ASKO har presentert egne tall som viser at dette vil gi en reduksjon på 16,4 millioner veikilometer og 20 000 trekkbilturer årlig, samt reduksjon i 25 000 enhetsturer fra E6 og RV80. CO2-gevinsten er beregnet til 25 000 tonn i årlig reduksjon fra transporten. Andre store transportaktører har vist til liknende planer, og felles for planene er ønsket om å oppnå utslippsfri transport mellom nord og sør, og at en planskilt kryssing mellom jernbaneterminal og havneterminal er en forutsetning for realisering av planene.

Sammenkoblingen av jernbaneterminal og havneterminal i Bodø kan skje ved at den trafikkerte Jernbaneveien legges i en bro. Kostnaden med å etablere en slik broløsning er beregnet til 315 millioner kroner, kroner, hvorav ca. 225 millioner er knyttet til selve brokonstruksjonen med veipåkobling, mens det resterende beløp er knyttet til veiløsningen utenom selve broen.

Det er laget et forslag til finansiering med et spleiselag mellom aktørene + Bodø kommune/Bodø Havn er utarbeidet. For Bane Nor og Statens Vegvesen er det i fellesskap utarbeidet intensjonsavtaler hvor de statlige etatene bidrar med anleggsbidrag til etableringen. Disse er klare for signering. Når det gjelder Kystverket så har Bodø Havn søkt tilskudd fra tilskuddsordningen for «Effektive og miljøvennlige havner», men har fått avslag.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Regjeringen har styrket tilskuddsordningen for investering i effektive og miljøvennlige havner. I forslag til statsbudsjettet for 2024 er det satt av 123,95 millioner kroner til denne ordningen. Målet for tilskuddsordningen er å effektivisere logistikkjeden gjennom tiltak i havn med sikte på å bidra til kostnadsbesparelser, bedre kvalitet, bedre samspill i logistikkjeden og mellom transportformene, godsoverføring fra vei til sjø og bidra til positive klima- og miljøeffekter.
Tilskudd kan gis til eiere og operatører av havner og havneanlegg som er allment tilgjengelige. Søknadene vil bli rangert etter prosjektenes positive effekter målt opp mot det omsøkte støttebeløpet.
Støtten faller inn under EØS-avtalens definisjon av statsstøtte. Slik støtte er forbudt, med mindre det er gjort unntak. Støtte til havner er på nærmere vilkår tillatt gjennom EØS-avtalens alminnelige gruppeunntak for offentlig støtte til havneinvesteringer, og tilskuddsordningen for investering i effektive og miljøvennlige havner omfattes av dette unntaket.
Bodø Havn KF har søkt Kystverket om økonomisk støtte fra nevnte tilskuddsordning, for å etablere ny tilknytningsvei mellom jernbaneterminalen og havnen. Kystverket har avslått søknaden. Vedtaket ble påklaget av Bodø havn, og klagen er nå oversendt Nærings- fiskeridepartementet for endelig avgjørelse. Ettersom klagen ikke er ferdigbehandlet i departementet, kan jeg ikke kommentere denne konkrete saken nærmere.
På generelt grunnlag er det imidlertid viktig å få på plass grønne skift i transportsektoren. Regjeringen vil derfor legge til rette for effektiv, sikker og miljøvennlig godstransport, og det er positivt at næringsaktører går sammen for å finne både bærekraftige og effektive godstransportløsninger.
Det er videre mitt klare inntrykk at havnene er opptatt av å få på plass grønne løsninger, både alternative drivstoff for skipene og nye måter å drifte havnene på. Jeg har også inntrykk av at havnene er viktige pådrivere i utviklingen av grønne transportløsninger.