Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1825 (2023-2024) Innlevert: 21.04.2024 Sendt: 22.04.2024 Besvart: 26.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Jan Tore Sanner (H): Viser til stortingets vedtak i Innst 442 L 2022-2023, opplæringsloven, om å åpne for muligheten til å tilby International Baccalaureate (IB) både i grunnskolen og videregående skole, og vedtak om å tydeliggjøre og øke handlingsrommet skoleleder, foreldre og elev har til å benytte alternative opplæringsarenaer. Hvordan og når vil statsråden følge opp disse vedtakene i Stortinget?
Kari Nessa Nordtun: Jeg er godt fornøyd med den nye opplæringsloven som etter planen skal tre i kraft til høsten. Den nye loven er oppdatert, tydeligere og bedre tilpasset det nåværende og framtidige samfunnet og hverdagen i opplæringssektoren. Jeg er opptatt av at det nye regelverket skal implementeres på en god måte, og vil følge opp anmodningsvedtakene som kom fra Stortinget i forbindelse med behandlingen av departementets lovforslag våren 2023.I tråd med Stortingets anmodningsvedtak 735 i Innst. 442 L (2022-2023) jobber departementet nå med å vurdere om det bør åpnes for muligheten til å tilby International Baccalaureate (IB) i offentlig grunnskole. Departementet jobber også med å vurdere om, og eventuelt hvordan, IB-opplæring i den offentlige videregående opplæringen bør reguleres. Jeg vil komme tilbake til disse spørsmålene så snart vi har gjort de nødvendige vurderingene.Departementet jobber også med oppfølgingen av anmodningsvedtak 736 i Innst. 442 L (2022-2023): «Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre og øke handlingsrommet skoleleder, foreldre og elev har til å benytte seg av alternative opplæringsarenaer». Blant annet vil alternative opplæringsarenaer være ett av temaene i den varslede meldingen til Stortinget om 5. til 10. trinn En mer praktisk og variert fellesskole. Vi har derfor allerede innført en tilskuddsordning for å stimulere til mer praktisk, variert og relevant læring, og det vil snarlig være på plass en rentekompensasjonsordning som også vil understøtte disse formålene. En mer praktisk fellesskole vil også kunne legge til rette for mer bruk av alternative opplæringsarenaer, og jeg vil tydeliggjøre handlingsrommet skolene har i den varslede meldingen. Jeg vil generelt understreke at det er kommunene og fylkeskommunenes ansvar å sikre at helheten i opplæringstilbudene favner mangfoldet av elevgruppen og tilrettelegges for enkeltelevers behov. Kommunene og fylkeskommunene vurderer selv hvilke behov det er for alternative opplæringsarenaer i sin kommune/region og hva slags tilbud som skal etableres innenfor de rettslige rammene. Mange kommuner og fylkeskommuner har alternative opplæringsarenaer i tilknytning til ulike opplæringstilbud. Jeg kommer tilbake til oppfølgingen av vedtaket så snart vi har gjort de nødvendige vurderingene.