Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:1820 (2023-2024)
Innlevert: 19.04.2024
Sendt: 22.04.2024
Besvart: 30.04.2024 av utenriksminister Espen Barth Eide

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): I lys av EØS-utvalgets konklusjon om at det er for sent å vurdere EØS-relevans av nye regelverk fra EU etter vedtak i EU, vil regjeringen endre praksis og starte prosessen med vurdering av EØS-relevans på et tidligere tidspunkt?

Begrunnelse

EØS-utvalget påpeker at regjeringens har gitt uttrykk for at spørsmålet om EØS-relevans ikke kan vurderes før et forslag er endelig vedtatt i EU. Dette mener de er for sent.
De påpeker videre at selv om det i noen tilfeller har blitt mer krevende å ta stilling til EØS-relevans i sektorovergripende lovgivning, bør vurderingen av om det er i norsk interesse å innlemme ny lovgivning i EØS-avtalen, gjøres på et så tidlig tidspunkt som mulig. De begrunner dette i at det gir Stortinget og norske aktører fra nærings- og arbeidsliv og lokal forvaltning en bedre mulighet til å drøfte konsekvensene av nye forslag fra EU.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: EØS-avtalen utvider EUs indre marked til EØS/EFTA-statene, og forutsetter felles regler og like konkurransevilkår i EØS. For å kunne medvirke og bidra i EUs regelverksutforming, og for å legge til rette for at nytt EØS-relevant EU-regelverk innlemmes i EØS-avtalen til rett tid, starter departementene arbeidet med nytt EU-regelverk så tidlig som mulig.
Det enkelte departement er ansvarlig for å identifisere nye regelverksprosesser i EU som kan ha vesentlig betydning for Norge. Når nytt EØS-relevant regelverk utvikles i EU, vil saker som kan ha vesentlig betydning for norske interesser bli vurdert og samordnet av ansvarlig departement. Berørte parter blir involvert i dette arbeidet på hensiktsmessig måte. En foreløpig norsk posisjon, herunder en foreløpig avklaring av om rettsakten er EØS-relevant, søkes utarbeidet så raskt som mulig slik at vi kan bidra i EUs beslutningsprosess før det er for sent. Dette følger også av Instruks om utredning av statlige tiltak.
I takt med at EUs forslag videreutvikles, og de mulige virkningene for Norge blir tydeligere, vil norsk posisjon justeres etter behov. Det er imidlertid først når rettsakten er vedtatt i EU at regjeringen kan ta endelig stilling til om rettsakten er EØS-relevant og akseptabel for Norge.
Jeg har merket meg utvalgets tilrådning på dette punktet, og regjeringen vil vurdere både den og rapportens øvrige tilrådninger nøye. Rapporten skal nå sendes på alminnelig høring, og ytterligere tilrådninger vil følges opp når høringen er avsluttet.