Seher Aydar (R): Hva syntes statsråden om denne skjevfordelingen av bompenger i Oslo, og vil regjeringen foreta seg noe for å kompensere for de problemene de statlige veiene medfører i Oslo øst?
Begrunnelse
Groruddalen miljøforum la i desember 2023 fram en undersøkelse utført av IAJ Consulting som viser at det er langt flere bomstasjoner i Oslo øst enn i Oslo vest, og at det er en betydelig skjevfordeling ved innkreving av bompengene i Oslo øst sammenlignet med Oslo vest.
Rapporten kan leses her: https://groruddalen.no/wp-content/uploads/2024/02/Bompengebidrag_i_Oslo.pdf
Det er også oppdaterte tall til rapporten som kan finnes her:
https://groruddalen.no/groruddalsdebatt/til-avisens-lesere-oppdatering-om-bompengesaken-som-ble-igangsatt-av-groruddalen-miljoforum/
Inntektsnivået i husholdningene er som kjent høyere i Oslo vest enn i Oslo øst, men beboerne i øst betaler forholdsmessig mer bompenger. Med økende bompengesatser i årene fremover, vil denne skjevfordelingen forsterkes og ramme husholdninger med de laveste inntektene. I desember 2023 mista befolkninga i Groruddalen flere bussruter, og flere tvinges dermed til å bruke bil fremfor kollektivtransport.
Samtidig brukes en større andel av midlene i Oslo vest og i Bærum kommune til store infrastrukturprosjekter. Prosjekter i Oslo øst er i stor grad ikke blitt realisert. De store statlige motorveiene skaper nærmiljøproblemer i Oslo, og særlig i Oslo øst med Trondheimsveien og E6 ved Manglerud, Lindeberg og Furuset. Her er det behov for statlige midler for å løse problemer skapt av statlige veier.