Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1783 (2023-2024)
Innlevert: 16.04.2024
Sendt: 17.04.2024
Besvart: 23.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Hvordan vil statsråden sikre at vi opprettholder et togtilbud i Vestfold som sikrer et felles arbeidsmarked, og at pendlere fra nord i fylket fortsetter å velge toget til Oslo?

Begrunnelse

Det videre arbeidet med dobbeltspor i Vestfold er ikke prioritert i regjeringens NTP, dette på tross av det arbeidsmarkedet regionen er. Det er behov for pendlertilbud mellom byene i Vestfold, til Telemark, og til Drammen/ Oslo - men skal det være et reell alternativ må toget gå hyppig, ha en standard som gjør det mulig å arbeide på toget og det må være et stoppmønster som forhindrer at man må ta bilen lange veier til nærmeste togstasjon. Slik det nå ser ut, så vil tilbudet for alle som pendler fra nordfylket, som Skoppum, Holmestrand og Sande bli drastisk redusert. Når vi vet at det skal stenges veier og tunneler i Oslo over lang tid, og presset på innfartsveiene blir betydelig større så kan det medføre kaos - derfor er et godt togtilbud for alle som kan reise kollektivt noe som vil avlaste. Det er underlig om man ikke har sett dette i sammenheng, og det er av interesse å vite hvordan statsråden vil jobbe for å unngå merbelastning, og sikre et godt tog-alternativ for pendlerne også i nordfylket fremover.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nytt dobbeltspor til Tønsberg skal etter planen tas i bruk fra desember 2025 og vil gi et langt bedre togtilbud til majoriteten av de som bruker Vestfoldbanen til jobb eller fritidsreiser.
Om lag en fjerdedel av alle reisende på Vestfoldbanen bruker Tønsberg stasjon, og de største reisestrømmene (ca. 730 000 årlige reiser) går mot Drammen- og Osloområdet.
Reisende fra Tønsberg vil få en stor forbedring når antall avganger øker fra én til fire avganger til Oslo i grunnrute. To av avgangene vil gå direkte til Drammen før de fortsetter videre til Oslo, og vi når målet med InterCity-satsingen på én time reisetid mellom Oslo og Tønsberg. Dette innebærer at en dagpendler fra Tønsberg til Oslo vil spare inn nesten en halvtime reisetid hver dag. De to andre avgangene vil stoppe i Horten, Holmestrand og Sande før Drammen og ha omtrent samme reisetid fra Tønsberg som i dag. Reisende fra nord i Vestfold vil få en dobling i antall avganger, fra én til to, i grunnrute hele dagen. Disse avgangene vil starte i Tønsberg, noe som vil gi bedre punktlighet og plass ombord for passasjerene, sammenlignet med i dag der avgangene starter i Skien. Reisende fra sør for Tønsberg vil ikke få flere avganger enn den ene de har i timen i dag, men vil få betydelig kortere reisetid og vil også kunne spare opp mot en halvtime hver dag tur/retur. Slik sikrer vi at reisende både fra Vestfold og Telemark får nytte av de betydelige ressursene vi har investert i infrastrukturen. Kombinasjonen av flere avganger og store reisetidsreduksjoner vil bidra til å gjøre toget mer attraktivt som transportmiddel i konkurranse mot bilen.
Det er ikke mulig å både oppnå de store reisetidsbesparelsene jeg har nevnt over og samtidig stoppe ekspresstogene på de minste stasjonene. Kun om lag 2 pst. av alle reiser på Vestfoldbanen er på disse stasjonene mellom nordre og søndre Vestfold. Reisende herfra vil derfor dessverre oppleve at reisen tar litt lengre tid ved at de må bytte tog i Tønsberg, men vil til gjengjeld få bedre plass om bord, økt punktlighet og avgang hver halvtime hele dagen. Selv om det kan føre til at noen fra denne gruppen vil velge andre transportformer enn tog til jobb mener jeg at Vestfold fremdeles vil være et felles arbeidsmarked.