Trond Helleland (H): Hvilke krav stilles til Vys avvikshåndtering når de etter planen overtar Flytogets ruter senest i 2028, og hvordan har statsråden tenkt å sikre at det oppleves trygt for flyreisende å reise med Vy når de skal rekke et fly?
Begrunnelse
Vinteren har vært preget av forsinkelser og innstillinger på jernbanen. Dette skyldes i stor grad feil på infrastrukturen og værmessige forhold. Men når avvik oppstår er det ulike måter å håndtere dette på, og det har denne vinteren vært veldig tydelig at Vy og Flytoget håndterer avvik svært forskjellig. På dager hvor det har vært full stopp eller tilnærmet full stopp i togtrafikken i Oslo-området, har Vy brukt lang tid på å komme ut med informasjon om alternativ transport til sine passasjerer – og å få på plass alternative transportløsninger. Mens Flytoget har vært raskt ute med informasjon og å få sin passasjerer frem til flyplassen. Forskjellen mellom Vy og Flytogets avvikshåndtering har vært omtalt i media en rekke ganger denne vinteren. Senest den 25. mars, da mediene beskrev kaotiske tilstander på Gardermoen på morgenen, hvor Vy verken ga informasjon eller sørget for alternativ transport. For de reisende er det avgjørende at man rekker frem i tide til det man skal. Da er en effektiv avvikshåndtering svært viktig for kundeopplevelsen og om man i det hele tatt tar sjansen på å velge å reise med tog. Det er verdt å merke seg i den sammenhengen at Vy er en av landets største busselskap, noe det ikke later til at Vy tog klarer å dra nytte av i kritiske situasjoner.
Det er interessant hva statsråden mener om standarden på Vys avvikshåndtering, og hvilke krav som er stilt til avvikshåndtering i Vys kontrakt for persontogtransport på Østlandet, sammenlignet med den standarden Flytoget har i dag.