Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1740 (2023-2024)
Innlevert: 11.04.2024
Sendt: 12.04.2024
Besvart: 19.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Vil statsråden ta initiativ overfor Statens vegvesen for å få fortgang i å godkjenne 2 tonns tilleggs-vekt på 4-aksla el-lastebilar dersom det kan dokumenteres at akselavstanden fra første til siste aksel ikkje medfører at akseltrykket utgjer ein større belastning på veg eller bruer enn det ein 3 aksla tippbil med to tonn tilleggsvekt gjer?

Begrunnelse

Vi viser til svar på spørsmål Dokument nr. 15:1323 (2023-2024). Her viser statsråden til at "4-akslede kjøretøy med totalvekt over de 32 tonn som i dag tillates for 4- akslede motorvogner, gir høy belastning på et større antall eldre bruer i det offentlige veinettet, .....Høy totalvekt fordelt over en kort lengde gir en stor og konsentrert trafikklast som er av særlig betydning for bruenes bæreevne." og videre "Utfordringene med brubelastning kan reduseres med krav om tilstrekkelig avstand fra første til siste aksel".
I dag køyrer 4-aksla lastebilar i all hovudsak på BK10/50 veg. Dei har ein akselavstand frå første til siste aksel som er meir enn 5,80 m (Regelverket i forskrift om bruk av kjøretøy ( § 5-4 nr. 2 tabell 2)). Om ein har 3-aksla tippbil med 2 tonn tilleggsvekt som gjev 28 tonn totalvekt, eller 4-aksla tippbil med 2 tonn tilleggsvekt som gjev 34 tonn totalvekt (som har ein akselavstand frå første til siste aksel på 7,05 m som er 1,97 m meir enn minimumskravet på 5,80 m) gjev det ein lik aksellast mellom ein 3-aksla tippbil og ein 4-aksla tippbil. Slik vi forstår det, er antal akslingar viktig for fordelinga av vekt på vegar og bruer. Slik desse bilane er konstruert, forstår vi det då slik at for vegen vert belastninga lik. Vidare merkar vi oss at totalvekt for vogntog er 50 tonn og for modulvogntog 60 tonn. Desse har same aksellast som 3- og 4-aksla lastebilar over dei same bruene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg skrev i mitt svar 29. februar 2024 på spørsmål fra representanten Eskeland om temaet, så er jeg opptatt av at vi tilrettelegger for nullutslippskjøretøy, men dette må skje på en måte som ivaretar trafikksikkerheten og infrastrukturen vår. Vi må også se dette tiltaket i sammenheng med andre tiltak for å tilrettelegge for nullutslippskjøretøy, blant annet tilskuddsordningen for pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser i transport.

Videre fremgikk det i mitt svar 29. februar at om det vil være aktuelt å vurdere å endre regelverket for å tillate tilleggsvekt for 4-akslede nullutslippskjøretøy, er avhengig blant annet av hvilke konsekvenser økte vekter vil få med hensyn til bru- og veibelastning. Videre at utfordringene med brubelastning kan reduseres med krav om tilstrekkelig avstand fra første til siste aksel.

Statens vegvesen opplyser at det ikke er avklart hvilken avstand som vil være tilstrekkelig, og at kjøretøyets totalvekt og lengde også vil være av betydning for bla vegslitasjen. Videre kan kort avstand mellom akslene være negativt for asfaltdekket, særlig på varme sommerdager.

Videre er det internasjonale rammeverket for vekter og dimensjoner (direktiv 96/53/EF) under revisjon, og det er aktuelt med endringer i de harmoniserte reglene om tilleggsvekter som også kan få betydning for norsk regelverk.

Det er således behov for å gjøre nærmere vurderinger, blant annet av konsekvenser for infrastruktur og trafikksikkerhet og hvilke endringer som i tilfelle vil være mest hensiktsmessige, før slike regelverksendringer eventuelt vurderes nærmere. Det vil også være viktig å kartlegge nærmere omfang av aktuelle kjøretøy og behov for en slik endring. Jeg vil be Statens vegvesen se nærmere på dette.

En slik vurdering må også som tidligere nevnt sees i sammenheng med andre tiltak for å tilrettelegge for nullutslippskjøretøy, blant annet tilskuddsordningen for pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren. Jeg viser også til at regjeringen i Meld. St. 14 om Nasjonal transportplan 2025-2036 som ble lagt frem 22. mars foreslår en egen tungbilpakke for å nå målene om nullutslipp for tunge kjøretøy.