Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1704 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 09.04.2024
Besvart: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hvorfor trenerer og utsetter ministeren effektuering av det enstemmige Stortingsvedtaket om å kjøpe nye tog til Rørosbanen; om det er så lang leveringstid og så vanskelig å få levert nye tog som ministeren prøver å skape et inntrykk av, tilsier ikke det at man må bestille nye tog så raskt som mulig å ikke utsette det ytterligere, og dersom man venter med å bestille så vil det bare ta enda lenger tid før man får levert de nye togene til Rørosbanen?

Begrunnelse

Den 25. mai 2023 fremmet FrP et representantforslag om å anskaffe nye togsett til Rørosbanen. Transportkomiteen avga sin innstiling 15. november 2023. Da vedtok Transportkomiteen å avvise forslaget fra FrP. Ordrett så ble følgende vedtatt:

«Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre. Ko m i t e e n har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende v e d t a k : Dokument 8:242 S (2022–2023) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor André Johnsen, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Hans Andreas Limi om å anskaffe nye togsett til Rørosbanen – vedtas ikke.»

Heldigvis ble det raskt avklart at V ville stemme for forslaget til FrP, følgelig var det flertall på Stortinget til å vedta kjøp av nye tog på Rørosbanen. Alt lå til rette for et stort og bredt flertall for å kjøpe nye tog, mot regjeringspartiene Ap og Sp sine stemmer. Heldigvis innså Ap og Sp at de ville sette seg selv i et meget dårlig lys om de var de eneste som stemte mot kjøp av nye tog.
Under votering den 21. november 2023 så støttet også Ap og Sp forslaget og et enstemmig Storting vedtok følgende:

«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene.»

Nå har det gått over 4 mnd. siden forslaget om å kjøpe nye tog ble vedtatt.
Samferdselsministeren har fått en klar bestilling fra et enstemmig Storting om å bestille nye tog til Rørosbanen. Men i stedet for å sørge for å gjennomføre vedtaket raskt og effektivt, bruker Samferdselsministeren tid og energi på å trenere, utsette og prøve å bortforklare hvorfor togene enda ikke er bestilt. Argumentet med at det er lang leveringstid taler for at togene skulle vært bestilt umiddelbart i november 2023 og er hvert fall ingen grunn til å utsette bestillingen. Norske Tog har tross alt forhandlet frem en opsjon på kjøp av 100 nye tog fra den sveitsiske togprodusenten Stadler. Opsjonen må benyttes. Det burde være en enkel sak, men tydeligvis ikke for Ap/Sp regjeringen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg følger opp Stortingets vedtak om å gi Norske tog handlingsrom til å bestille nye tog til Rørosbanen. Det er flere muligheter til å anskaffe nye tog til Rørosbanen. Vi kan utløse opsjoner i kontrakten om nye fjerntog fra Stadler, elektrifisering av jernbanen nordover til Steinkjer vil kunne frigjøre nyere hybridtog til bruk på Rørosbanen, eller en elektrifisering av Rørosbanen vil gjøre det mulig å bestille elektriske regiontog gjennom den inngåtte kontrakten med Alstom. Jeg har derfor gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere den beste måten å anskaffe nye tog til Rørosbanen. Anbefalingen skal omfatte en vurdering av behov for investeringer i infrastruktur som en nødvendig ved ulike alternativer. Direktoratet vil også vurdere om det er mulig å lease tog til bruk på Rørosbanen.
Fjerntogene som omtales ovenfor er bestilt fra Stadler og skal erstatte dagens gamle fjerntog som består av lokomotiv og vogner som benyttes på Sørlandsbanen, Dovrebanen, Bergensbanen og Nordlandsbanen. Disse gamle togene har passert teknisk levetid og må byttes ut så snart de 17 første nye fjerntogene blir levert i perioden fra 2027 til 2029. Togene vi har opsjon på å bestille vil først kunne bli produsert og levert fra 2029, etter at hovedanskaffelsen er ferdigstilt.