Ola Elvestuen (V): Jeg er bekymret for næringstransportens fremkommelighet i perioden Ring 1 i Oslo er stengt.
Vil samferdselsministeren la utslippsfrie lastebiler og elektriske tunge kjøretøy over 12 tonn få tillatelse til å kjøre i kollektivfeltene mens stengingen av Ring 1 pågår, og dersom dette ikke er aktuelt, hvordan vil samferdselsministeren sikre at næringstransporten kommer frem og for å bidra at nasjonale og lokale transport- og klimamål oppfylles?
Begrunnelse
I forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal stenger Statens vegvesen (SVV) tunnelene på Ring 1 i Oslo i tre år fra og med sommeren 2024. Stengingen vil føre til økt trafikk på vegnettet og det er behov for å legge bedre til rette for framkommeligheten for kollektivtrafikken.
Statens vegvesen opplyser at de vil redusere feltkapasiteten på E18 fra Lysaker og på E6 fra Alnabru, slik at kapasiteten for biltrafikken reduseres inn mot sentrum for å unngå trafikkaos når Ring 1 midlertidig stenger. Samtidig skal elbiler ut av kollektivfeltene på de statlige riksveiene i Oslo for å prioritere og forbedre bussenes fremkommelighet. Statens vegvesen og Oslo kommune vil derfor fra 1. mai 2024 midlertidig fjerne adgangen for elbiler til å kjøre i kollektivfeltene i Oslo og Akershus i perioden tunnelene er stengt.
Det er imidlertid knyttet stor bekymring for næringstransport i perioden Ring 1 er stengt. Oslo kommune har foreslått et konkret tiltak for Samferdselsministeren, som ville ha lettet på utfordringen for næringstransporten samtidig som det bidrar til grønn omstilling av sektoren. Forslaget går ut på å la lastebiler på nullutslipp beholde plassen i kollektivfeltene disse tre årene. Dersom elektriske lastebiler og eventuelt lastebiler på biogass inviteres inn i kollektivfeltene på statlige veier under stengingen av Ring 1, er det hensiktsmessig at Oslo kommune gjør det samme på kommunale veier. Å la utslippsfrie lastebiler (el, hydrogen og eventuelt biogass) over 12 tonn få tillatelse til å kjøre i kollektivfeltene mens stengingen pågår er derfor en løsning.
Det vil være en håndsrekning til næringslivet, samtidig som det vil stimulere til en raskere overgang til nullutslippslastebiler. Slik overgang er nødvendig for at Oslo skal nå målet om å være en utslippsfri by i 2030, og det vil hjelpe regjeringen nå målet om 55 prosent utslippsreduksjon innen samme år. Det er foreløpig 115 utslippsfrie (elektriske) lastebiler over 12 tonn registrert i Oslo og 45 i Akershus. Selv med en kraftig økning i antall de tre årene stengingen pågår, vil utslippsfrie lastebiler i kollektivfeltene trolig i svært liten grad begrense bussens fremkommelighet.
Å tillatte el-lastebil i kollektivfelt ved stenging av Ring 1 kan derfor både sikre fremkommelighet for næringstransport.