Andreas Sjalg Unneland (SV): Vil justisministeren bidra til at det skapes rettslige rammer for prosjekter og ordninger innenfor beslutningsstøtte, slik flere organisasjoner har foreslått i form av en lovhjemling av, og forskrift for, beslutningsstøtte?
Begrunnelse
Jeg er kjent med at det er en pågående dialog mellom departementet og sivilsamfunnet når det gjelder gjennomgang av vergemålsloven. Dette har inkludert Likestillings-, og diskrimineringsombudet (LDO) og Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM). Det har vært flere møter, og organisasjonene har bidratt med konkrete forslag til endringer, også når det gjelder etablering av ordninger for beslutningsstøtte som alternativ til vergemål og rettslig forankring av dette.
Jeg er også kjent med at Uloba Independent Living - Norges rapport basert på deres prosjekt innenfor beslutningsstøtte, det som er kalt beslutningsstøtteråd, er blitt presentert for departementet. For å kunne videreføre dette arbeidet, ser de nødvendigheten av en rettslig forankring. Dette er også støttet av Norsk Forbund for Utviklingshemmede, som har vært en viktig partner for Uloba i utvikling av deres prosjekt innenfor beslutningsstøtte.
I den forbindelse har professor Kjetil M. Larsen, som var medlem av regjeringens ekspertutvalg for inkorporering av FN-konvensjonen for funksjonshemmede, utformet et konkret forslag til lovbestemmelser i Vergemålsloven med tilhørende forskrift for beslutningsstøtteordninger. Slik jeg har forstått det vil det innebære endringer i §9, §20 og §22.
Min forståelse av dette er at disse endringene vil være mulig å implementere relativt raskt, og uten de mer inngående endringene av Vergemålsloven.
Det er et betydelig antall mennesker som nå er under vergemål med henvisning til §20 og §22. Som det er påpekt av blant annet LDO og NIM er dette et problem opp mot FN konvensjonen, men det er selvsagt primært et problem for de mange funksjonshemmede som tvinges til å bli en del av et system hvor mange blir plassert under vergemål.
På denne bakgrunn ønsker jeg å vite hvordan departementet arbeider videre med rettslige rammer for ordninger for beslutningsstøtte, og når Stortinget kan forvente sak om dette fra regjeringen.