Skriftlig spørsmål fra Irene Heng Lauvsnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1611 (2023-2024)
Innlevert: 22.03.2024
Sendt: 02.04.2024
Besvart: 08.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Irene Heng Lauvsnes (H)

Spørsmål

Irene Heng Lauvsnes (H): Hva er status med hensyn til EETS direktivet og implementering av dette i norsk rett, slik at det gis tilgang til køyretøyopplysningene i Eucaris?

Begrunnelse

Det vises til eierrapport fra Ferde 2024-1:

"Det er framleis problem med å inndriva bompengar frå passeringar gjort av utanlandske køyretøy utan autopassavtale. Dette problemet vert ikkje endeleg løyst før EETS direktivet vert implementert i norsk rett og ein får tilgang til køyretøyopplysningane i Eucaris. I påvente av dette kan bilaterale avtalar fungera som eit avbøtande tiltak. Statens vegvesen har i lengre tid arbeidt med å få på plass bilaterale avtalar med Tyskland og Nederland. Nederland og Noreg har nyleg inngått avtale. Tyskland vil ikkje inngå avtale. SVV og ParkTrade testar no integrasjonen. Innkrevingsløysinga er kanskje klar til 2. kvartal 2024. Ferde har fra mai 2021 til og med desember 2023 berekna eit inntektsgrunnlag frå utenlandskregistrerte køyretøy i bomstasjonar på land til ein verdi på om lag 186 millionar norske kroner. Totalt om lag 90 millionar norske kroner av passeringsinntekter på utenlandskregistrerte køyretøy er ikkje utfakturerte som følgje av manglande tilgang til køyretøyopplysningar etter innføringa av nytt EETS-direktiv".

Forsinkelse i implementeringen kan gi tapte inntekter i norske bomprosjekter. Når forventer statsråden at dette er på plass.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Europaparlamentets- og rådsdirektiv (EU) 2019/520 av 19. mars 2019 om interoperabilitet mellom elektroniske bompengesystemer og tilrettelegging for utveksling av opplysninger mellom medlemslandene om manglende bompengebetaling i EU (EETS-direktivet) ble vedtatt 19. mars 2019. Direktivet avløser tidligere EU-direktiv, som er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i forskrift 14. desember 2018 nr. 1917 om utstedervirksomhet for bompenger og ferjebilletter (utstederforskriften).
EU-landenes frist for å gjennomføre EETS-direktivet nasjonalt var 19. oktober 2021. Som jeg informerte stortingsrepresentanten om i brev datert 23. mai i fjor forutsetter nasjonal gjennomføring at EØS-landene først enes om et utkast til EØS-komitebeslutning på direktivet og deretter med EU. Europakommisjonen har hatt, og har fortsatt, spørsmål knyttet til EØS-landenes utkast til komitébeslutning. Nylig ble det gjennomført et møte mellom representanter fra EØS-landene, EFTA-sekretariatet og Kommisjonen i håp om å enes om felles formuleringer i utkastet. Vi avventer nå et skriftlig løsningsforslag fra Kommisjonen til vurdering. Håpet er at dette forslaget kan sikre en rask innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen, noe også jeg er svært opptatt av.
Når det gjelder spørsmålet for når EETS-direktivet faktisk kan tjene som selvstendig hjemmel for tilgang til kjøretøysopplysninger i Eucaris, især overfor europeiske land som kun deler kjøretøyopplysninger med andre land som har gjennomført EETS-direktivet, har Liechtenstein dessverre nylig varslet et konstitusjonelt forbehold (art. 103 – forbehold) på direktivet, herunder informert om at de ikke ser for seg å kunne løfte dette forbeholdet før innen utgangen av år 2025. Et slikt forbehold vil innebære at EØS-komitébeslutningen til direktivet først kan tre i kraft for alle EØS-landene etter at Liechtensteins parlament har gitt sitt samtykke. Dette forbeholdet vil dermed også ha konsekvenser for når EETS-direktivet rettslig vil gjelde for Norge, selv om EETS-direktivet formelt er tatt inn i EØS-avtalen.
Denne saken er viktig for meg, og jeg vil derfor rette en henvendelse til min kollega i Liechtenstein med ansvar for transport. Der vil jeg informere om norske utfordringer knyttet til sen gjennomføring av direktivet, og oppfordre til en rask prosess på art. 103-forbeholdet.
Når det gjelder innkrevingsløsningen mellom Nederland og Norge, har jeg nå fått opplyst fra Statens vegvesen at denne er ferdig og at ParkTrade startet opp med å fakturere nederlandske kjøretøy for bompengepasseringer i Norge i 2024.