Marian Hussein (SV): Hvilke faglige standarder ligger til grunn når det planlegges arealer til sykehusskoler i forbindelse med nye sykehusprosjekter, og hvordan sikres det at disse følges i det enkelte prosjekt?
Begrunnelse
Jeg har blitt kjent med at ansatte på Sykehusskolen både ved OUS Radiumhospitalet og OUS Rikshospitalet er urolige for at det ikke planlegges dedikerte arealer til undervisning i nær tilknytning til barneavdelingene. Både fra helsefaglig og pedagogisk personell er det etter det jeg forstår en klar oppfatning om at det er nødvendig med dedikerte arealer til undervisning i sykehusskolene for at barna skal kunne ha et undervisningsfelleskap, og at disse ligger i nær tilknytning til sengepostene. Jeg forstår det slik at det oppleves som viktig både for å unngå unødvendig ressursbruk knyttet til å følge barn til og fra undervisningen, og for å bidra til at undervisningen blir engasjerende og god. Barn som trenger sykehusbehandling over tid har allerede svakere forutsetninger for å få fullt utbytte av undervisningen, og for denne representanten synes det klart at undervisning på Teams eller krangler om hvem som skal følge til og fra sengeposten ikke vil være et positivt bidrag.