Marian Hussein (SV): Hvilket ansvar har spesialisthelsetjenesten og kommunene for å gjøre sine rehabiliteringstilbud synlige og oversiktlige for så vel pasienter som helsepersonell, og dermed tilgjengelige for de som trenger dem?
Begrunnelse
I Riksrevisjonens undersøkelse av rehabilitering i helse- og omsorgstjenestene (Dokument 3:12 (2023−2024)) er to av konklusjonene at mange pasienter ikke får de rehabiliteringstjenestene de har behov for av kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten og at der det er svakheter i rehabiliteringstjenestene får dette store konsekvenser for pasientenes helse, arbeidsevne, familieliv og fritid.
Det heter på side 72 i rapporten:
"Flere aktører trekker fram at det mangler informasjon om rehabiliteringstjenester. Pasient- og brukerombudene har omtalt rehabilitering som «de hemmelige tjenestene». Det går fram av intervju med regional vurderingsenhet i Helse Sør-Øst at helseforetakene har liten interesse av å beskrive hvilke rehabiliteringstjenester de har, fordi de har mye å gjøre og ikke ser behovet for å øke etterspørselen. Mange rehabiliteringstilbud er derfor ikke synlige på nettsidene."
I både Riksrevisjonens rapport og i Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027 (Meld. St. 9 (2023–2024)) kommer det fram at det er utfordringer knyttet til koordinering av tjenester. I helse- og samhandlingsplanen slås det fast at hvis koordineringen og samhandlingen svikter, vil ansvaret for oppfølgingen ofte havne hos pasienten eller brukeren selv, eller hos pårørende. LHL og andre pasientorganisasjoner opplever ofte at dette skjer i dag. For å få til god koordinering av tjenester er det en nødvendig forutsetning at tjenestene er kjent og oversiktlige.