Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1537 (2023-2024)
Innlevert: 14.03.2024
Sendt: 14.03.2024
Besvart: 22.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Vil statsråden, i påvente av at dobbeltspor forlenges, ta initiativ til at det iverksettes tiltak som kan effektivisere trafikkavviklingen på Jærbanen?

Begrunnelse

I 1993 var reisetiden på 56 minutter med lokaltog på Jærbane-strekningen mellom Stavanger og Egersund. I 2024 er reisetiden på denne strekningen 1 time og 15 minutter.
I det samme tidsrommet har antall reisende på Jærbanen økt betraktelig. Fra 2006 til 2023 er antallet passasjerer nær doblet fra 2,6 millioner til 5 millioner.
Den sterke veksten i trafikken på Jærbanen, og for lave investeringer i infrastruktur, har bidratt til at reisetiden har gått opp. Stopp for å vente på møtende tog er en viktig årsak til at punktligheten har gått ned for trafikken på Jærbanen. Videre utbyggingen av dobbeltsporet, vil legge grunnlaget for økt vekst i trafikken og kortere reisetid.
Det er anslått at dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø, som åpner for avganger hvert tiende minutt, vil gi en vekst i antall passasjerer på 35 prosent. Samtidig vil det legge grunnlaget for økt godstrafikk på Jærbanen.
I påvente av denne forlengelsen er det viktig å gjøre tiltak for å effektivisere trafikkavviklingen. Lengre kryssingsspor på noen stasjoner og investering i utstyr som gjør at tog slipper å vente på når de fra hver sin kant skal inn på en stasjon, er eksempel på slike tiltak.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jærbanen har siden 1990-tallet hatt over en dobling i antall daglige avganger på hverdager, eksempelvis fra 33 avganger i 1997 til nærmere 70 avganger hver vei på hverdager i dag. Dette har ført til økt reisetid og langt større utnyttelse av infrastrukturen som igjen har medført punktlighetsutfordringer.
Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Go-Ahead ser på og vurderer hvordan punktlighetsutfordringene kan forbedres, herunder vurderes det tiltak for å bedre trafikkavviklingen. Et sentralt tiltak er å bedre driftsstabiliteten på eksisterende tog. Et annet tiltak er å øke antall tog siden fulle rushtidsavganger på Jærbanen medfører lange stasjonsopphold som igjen bidrar til punktlighetsavvik. Tilførsel av 1-2 togsett vil gi mulighet for økt dobbeltsettkjøring i rushtid og en mer robust produksjonsplan. På kort sikt finnes det imidlertid ikke tilgjengelige tog til å øke transportkapasiteten i rushtid. Når nye lokaltog er satt i trafikk i Østlandsområdet, kan det være mulig å tilføre Jærbanen flere togsett.
På lengre sikt vil innføringen av ERTMS gi mulighet for samtidig innkjøring, uten at det nødvendigvis kreves at kryssingsspor forlenges. Dette vil effektivisere trafikkavviklingen ved at tog slipper å vente når de skal inn på stasjonen fra hver sin retning. ERTMS er planlagt innført på Sørlandsbanen mellom Hokksund og Stavanger i 2030.