Skriftlig spørsmål fra Irene Heng Lauvsnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1536 (2023-2024)
Innlevert: 13.03.2024
Sendt: 14.03.2024
Besvart: 21.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Irene Heng Lauvsnes (H)

Spørsmål

Irene Heng Lauvsnes (H): I Hurdalplattformen sier Regjeringen at de vil tilby kommunene å øke det statlige bidraget til 70 prosent i prosjektene som i dag finansieres 66/34 av utbyggingskostnadene i store kollektivprosjekter i og rundt de store byene.
Vil regjeringen også tilby å øke det statlige bidraget i bom-prosjekter utenfor byene hvor antall biler er lavere og kollektivtilbudet dårligere, eksempelvis i Ryfast?

Begrunnelse

Den statlige finansieringen i bomprosjekter variere fra prosjekt til prosjekt. Flere prosjekter utenfor byene har betydelig lavere statlig finansiering enn 66/34.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg tolker spørsmålet til å gjelde statlig bidrag til bompengeprosjekter utenfor byområdene.
Siden 2017 er det bevilget om lag 9,5 mrd. kr i statlige midler til reduserte bompengetakster for riksveiprosjekter utenfor byområdene.
Av disse midlene har om lag 4,4 mrd. kr blitt brukt til å redusere bompengetakstene i prosjekter som omfattes av den ordinære tilskuddsordningen fra 2017 som ble opprettet som en del av bompengereformen. Denne ordningen har resultert i en reduksjon i bompengebelastningen på minst 10 pst. i 41 riksvegprosjekter utenfor byområdene, inkludert Ryfast. Når Rogfast åpner for trafikk, vil det være totalt 42 prosjekter over hele landet som har fått reduserte takster som følge av denne ordningen. I tillegg til å gi redusert bompengetakst, ble tilskuddsordningen også etablert for at de daværende bompengeselskapene skulle gjennomføre bompengereformen gjennom å slutte seg til de regionale bompengeselskapene og legge om til et felles takst- og rabattsystem. Gjennomføring av bompengereformen har blant annet gitt vesentlig lavere innkrevingskostnader i bompengeprosjektene enn det ellers ville vært.
Regjeringen viderefører tilskuddsordningen for reduserte bompengetakster utenfor byområdene i 2024, jf. Prop. 1 S (2023–2024) for Samferdselsdepartementet og Innst. 13 S (2023–2024). I 2024 er det bevilget 740 mill. kr til kap. 1320 Statens vegvesen, post 73 Tilskudd for reduserte bompengetakster utenfor byområdene. Denne tilskuddsordningen gjelder i hovedsak bompengeprosjekter utenfor de områdene/byene som mottar tilskudd over kap. 1332 Transport i byområder mv., post 66 Tilskudd til byområder.