Skriftlig spørsmål fra Irene Ojala (PF) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1519 (2023-2024)
Innlevert: 12.03.2024
Sendt: 12.03.2024
Besvart: 20.03.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Irene Ojala (PF)

Spørsmål

Irene Ojala (PF): Ser statsråden behovet for at Pasientreisers praksis forbedres, og at Pasientreiser Finnmark utvider sine åpningstider?

Begrunnelse

Som helse- og omsorgsministeren kjenner til, blir det stadig forsinkelser og innstillinger av flyene i nord, spesielt vinterstid. Folk som bor et stykke unna flyplassene, må gjerne starte sin reise mange timer før flyet har avgangstid. Pasientreiser skal velge «billigste reisemåte», og for pasienter som skal fly fra Alta til behandling i Tromsø, er flyavgangen pr i dag kl. 07.00. Pasienten må da være på flyplassen rundt kl. 06.00. Pasientreisers kontor åpner ikke før kl. 08.00. Dersom flyet er innstilt, må pasienten i dag gjøre vendereis, for pasienten rekker ikke å få ombestilt til neste fly (f.eks. Widerøe som har flere avganger til Tromsø), fordi Pasientreisers kontor ikke er åpent enda.
Når pasienter skal hjem til Alta fra Tromsø, er pr i dag flyet som har avgang rundt kl. 19.30 «billigste reisemåte». Når dette flyet blir innstilt, er Pasientreiser Finnmark stengt, og det er Pasientreiser Finnmark som må ombestille pasientreiser. En pasient får altså ikke ombooket til et annet fly samme kveld, og første mulige fly morgenen etter er så tidlig at Pasientreiser Finnmark ikke har åpnet enda.
For en undersøkelse i Tromsø på en halv time, kan en pasient fra Alta være ute på reise fra kl. 05.30 om morgenen (eller tidligere) til sent neste kveld, altså en reise på over halvannet døgn, grunnet at fly blir innstilt, i kombinasjon med Pasientreisers praksis og Pasientreiser Finnmarks åpningstider.
Ved å forbedre Pasientreisers praksis og utvide åpningstidene hos Pasientreiser Finnmark kan man unngå at pasienter blir sittende flere timer enn nødvendig ved innstilte fly. Dersom Pasientreiser Finnmark har åpent minst to timer før og etter at fly til og fra Tromsø som benyttes av pasienter fra Finnmark, har avgangstid, vil de være tilgjengelige for å gjennomføre de nødvendige ombestillingene når det er behov for dem.
Det er en stor nok belastning allerede at alle folk, fra små barn til eldre, syke folk, må være så lenge på reise.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Helse- og omsorgsdepartementet har tatt kontakt med Helse Nord RHF i forbindelse med dette spørsmålet.
Helse Nord RHF har informert om at de jobber for et rutetilbud som gjør det mulig å få pasientene til og fra behandling i løpet av samme dag.
Videre opplyser Helse Nord RHF at pasientreisekontorene i helseforetakene i regionen har hatt samme åpningstid siden 2009. Det ble da besluttet en åpningstid fra kl. 08:00 – 16:00 alle hverdager. I tiden etterpå har helseforetakene hatt få henvendelser om utvidet åpningstid. Både kartlegginger og erfaringer fra iverkatt utvidet åpningstid ved større ekstraordinære hendelser som flystreik og «askesky», har vist et svært lavt behov utenom ordinær åpningstid.
Når det oppstår ekstraordinære omstendigheter som medfører forsinkelse eller kansellering av avganger, skal passasjerer forholde seg til flyselskapet som reisen er booket hos. Det er flyselskapets ansvar å sørge for at passasjerer kommer frem til bestemmelsesstedet. I slike situasjoner skal flyselskapet tilby passasjerer tre alternativer:

1. Tilbakebetaling av billettkostnad for reiser som ikke kan benyttes.
2. Booke om reisen hos samme eller annet selskap slik at passasjerer kommer fram så snart som mulig.
3. Booke ny reise på et senere tidspunkt.

Helseforetakene har inngått nasjonal avtale om reisebyråtjenester som inkluderer en 24/7-service som kan bistå i slike situasjoner. Utenom åpningstid for pasientreisekontorene er det lagt ut talemelding på telefon 05515 som opplyser om telefonnummeret til reisebyråets 24-timersservice.
Ved pågående reiser med fly er det flyselskapet som er ansvarlig for reisen, og er nærmest til å håndtere endringer. Det er svært få tilfeller hvor pasientreisekontorene i helseforetakene må involveres ved endringer som oppstår underveis i en reise. Utvidet åpningstid ved pasientreisekontorene er derfor ikke et hensiktsmessig tiltak for å løse helt ekstraordinære hendelser.
Helseforetakene jobber kontinuerlig og i fellesskap for å forbedre tjenestene for pasientene ved rekvirerte reiser, herunder å utvikle nasjonale selvbetjeningsløsninger på helsenorge.no som gjør pasienten til en mer aktiv part i håndteringen av egne pasientreiser.