Kirsti Bergstø (SV): Hva er status for arbeidet med utbyggingen av Kolbotn togstasjon slik at stasjonen er tilrettelagt for alle reisende, og hva vil statsråden foreta seg for at det foreligger en konkret tidsplan for prosjektet universelt utformet Kolbotn togstasjon?
Begrunnelse
Dagens togstasjoner, og særlig kollektivknutepunkt, er ikke godt nok tilrettelagt for alle reisende. Ifølge Bane Nor er det per mai 2023 kun 45 av 336 jernbanestasjoner i Norge universelt utformet, mens totalt 95 115 stasjoner er tilgjengelige (det vil si at de er tilrettelagt for rullestolbrukere). For å øke dette antallet slik at så mange som mulig kan bruke stasjonsområdene - uavhengig av funksjonsevne - må det bygges nytt, bygges om, og tilgjengeliggjøres gjennom heis og ramper.
Akershus fylke har store utfordringer med togstasjoner som ikke er universelt utformet. Alle skal kunne reise kollektivt, og da må vi sørge for at dette faktisk er en reell mulighet.
Et av de største problemene er at togperrongene ikke er tilgjengelige for folk som ikke kan bruke trappene. I ytterste konsekvens må man ta toget til neste stasjon for å bytte til motgående tog og reise samme vei tilbake, slik som på Kolbotn stasjon. I denne sammenheng er Kolbotn togstasjon i en særegenklasse, med en historikk som strekker seg 50 år tilbake i tid. Selv om reguleringsplanen ble vedtatt i 2020, har det ikke skjedd stort siden da. Stasjonen er en av flere i Akershus som skal bygges om innen 2026.