Mudassar Kapur (H): Det er i forbindelse med stengingen av Ring 1 utført to trafikkanalyser, en av Sweco og en av Statens vegvesen. Sweco anslår at det samlede trafikkarbeidet vil øke i anleggsperioden, mens Statens vegvesen sier at «det vil være et behov for å redusere trafikken med minst 30 % i hele modellområdet rundt Ring 1 for å opprettholde dagens trafikkavvikling».
Hvilke tiltak settes inn for å sikre en reduksjon på 30 % og hva skjer dersom trafikken ikke reduseres?
Begrunnelse
Statens vegvesen stenger Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate for all biltrafikk i tre år fra 1. juli 2024 i forbindelse med oppgraderingen av Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen. Ring 1 skal bygges om for å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal.
Stengingen vil få store konsekvenser for bilister i Oslo, men som Statens vegvesen selv skriver, vil også trafikken langt utenfor Oslo sentrum berøres som følge av opphopning av trafikk og kø. Det vil bli trangt om plassen i et allerede presset vegnett i Oslo sentrum. Det vil rett og slett ikke være plass til alle som i dag kjører.
Statens vegvesen mener trafikken må reduseres med 30 %, spørsmålet er hvilke tiltak som skal sikre en slik reduksjon, og hva resultatet blir dersom trafikken ikke reduseres.