Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1459 (2023-2024)
Innlevert: 06.03.2024
Sendt: 06.03.2024
Besvart: 13.03.2024 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva synes statsråden om Lotteritilsynets gapestokk-praksis i media, og mener statsråden at Lotteritilsynet skal opptre på samme måte mot andre nordmenn som markedsfører utenlandske spillselskaper mot et internasjonalt publikum?

Begrunnelse

I en nylig sak som ble omtalt i flere landsdekkende medier, blant annet VG og Dagbladet, ble den unge influenceren Sebastian Brevik hengt ut som lovbryter i media av Lotteritilsynet. I saken uttaler blant annet Lotteritilsynet at Brevik bevisst har gått inn for å markedsføre pengespill rettet mot nordmenn, til tross for at oppdraget er for et utenlandsk selskap som opererer på en internasjonal plattform hvor språket er engelsk. Det er også verdt å merke seg at Lotteritilsynet velger å fastslå skyld i offentligheten, til tross for at saken enda ikke er ferdigbehandlet i de rette instansene.
I norsk idrett finner vi mange eksempler på lignende tilfeller. Landslagsspillere i fotball – både på kvinne- og herresiden - spiller for klubber og turneringer som er sponset av utenlandske spillselskaper, det samme finner vi også igjen hos håndballspillere, e-sport og hos andre idrettsutøvere. De norske utøverne blir også aktivt brukt i markedsføringskampanjer. Skal man følge prinsippet om likhet for loven er det dermed klart at også denne store gruppen nordmenn – idrettshelter eller ikke – må få pålegg fra Lotteritilsynet etter logikken og lovtolkningen som er brukt mot Brevik, med påfølgende uthenging i riksdekkende medier.
Jeg inviterte nylig Brevik til et møte for å høre om hans side av saken og ikke minst hvordan han opplevde prosessen. Jeg fikk et inntrykk av en gapestokkmentalitet og uryddighet hos Lotteritilsynet som ikke tar seg bra ut. Jeg har stor forståelse for at enkeltmennesker som blir utsatt for slike prosesser stiller spørsmål ved lovligheten i det som oppfattes som en urettferdig og gal forskjellsbehandling.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Pengespillovens forbud mot å markedsføre eller medvirke til å markedsføre pengespill som ikke er tillatt i Norge rammer både handlinger som skjer i Norge og fra utlandet rettet mot det norske markedet. Lotteritilsynet fører tilsyn med at kravene i pengespilloven blir oppfylt, og de har i denne saken vurdert at handlingene er i strid med pengespillovens regler om markedsføring av pengespill. Lotteritilsynet kan ikke reagere mot nordmenns handlinger i utlandet som ikke er rettet mot det norske markedet.
Lotteritilsynet opplyser til oss at de har gitt innsyn til media i offentlige dokument i saken og at de har informert om saken på sine nettsider, slik de også har gjort om vedtak i tidligere saker.
Ved brudd på pengespilloven kan Lotteritilsynet pålegge den ansvarlige å rette det ulovlige forholdet eller fastsette at den ulovlige virksomheten skal opphøre. Dette skal skje i samsvar med forvaltningslovens saksbehandlingsregler.
Jeg skal ikke kommentere eller behandle pågående enkeltsaker i Lotteritilsynet. Eventuelle feil i Lotteritilsynets vedtak eller ved saksbehandlingen av dette, må behandles på ordinært vis gjennom forvaltningslovens system for klage og omgjøring av enkeltvedtak, og eventuelt ved å reise sak for domstolene om vedtaket.
Regelverket skal praktiseres likt uavhengig av om den ansvarlige for brudd på pengespilloven er et selskap, en idrettsutøver, influenser eller andre privatpersoner. For nordmenn som oppholder seg i utlandet og markedsfører pengespillselskap, vil det avgjørende være om markedsføringen er rettet mot det norske markedet. Det vil være en totalvurdering av de konkrete forholdene i den enkelte sak som avgjør om det er tilfelle.
Lotteritilsynet opplyser til oss at de i 2023 økte innsatsen mot markedsføring av ulovlige pengespill i sosiale medium og har brukt ulike virkemiddel for å nå frem med informasjon om regelverket til denne gruppen. Influensere, idrettsprofiler og kjendiser har stor kraft til å påvirke og markedsføring gjennom disse treffer i særlig grad barn og unge.