Tage Pettersen (H): Hva vil kulturministeren gjøre for å gjøre norsk musikkarv tilgjengelig for dagens publikum, og for å gjøre større deler av vår musikkhistorie kjent?
Begrunnelse
I orkestrenes arkiver, på biblioteker og i private samlinger finnes mange norske musikkverk liggende. Men siden disse kun finnes i manuskriptform og uten utskrift av de enkelte stemmene er det umulig å få dem fremført uten et betydelig arbeid med tyding av håndskrift, retting av feil, notesetting og skriving av de enkelte instrumentstemmene. Noen av disse verkene er fra 2008 - gjennom arbeidet til operadirigent Terje Boye Hansen og flere andre - blitt gjort tilgjengelige, fremført og spilt inn.
Som et resultat av dette arbeidet til ildsjeler og frivillige, kan man i dag høre anerkjente verk som operaene «Thora paa Rimol», «Der Fischer», begge av Hjalmar Borgström (Simax) og «Klippeøerne» av Ole Olsen (YouTube). Det samme gjelder CD-innspillinger av symfoniene til Eivind Groven, Sigurd Lie og Ole Hjellemo.
Men vi vet at det finnes flere tilsvarende verk liggende, musikkverk som både er relevante i et musikkhistorisk perspektiv og som vil gi betydelig innblikk i vår kulturelle historie. Så å si hele den musikkdramatiske arv sover sin Tornerosesøvn i arkivhyllene.