Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1399 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 01.03.2024
Besvart: 07.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Hvilken dialog har samferdselsministeren med svenske myndigheter for å koordinere innsatsen for å gjenoppta sikker drift på Ofotbanen og evt. utvide kapasiteten, og er det beredskapstiltak som statsråden vurderer for banen på norsk side etter den siste tids avsporinger?

Begrunnelse

Norges mest trafikkerte jernbane har vært ute av drift det meste av 2024. Det tok lang tid å komme i drift igjen etter den første avsporingen og persontrafikken var ikke gjenopptatt før den neste avsporingen fant sted 24. februar.
Ofotbanen er av stor næringspolitisk og sikkerhetspolitisk betydning, og både spørsmål om beredskap og kapasitetsutvidelse behandles best i nær dialog med svenske myndigheter for denne grensekryssende transportåren. Halvparten av handleposene i Nord-Norge kommer gjennom Ofotbanen. Sjømatnæringen sender om lag 20 000 tonn sjømat hver måned på banen. Den tyngste transporten er jernmalm verdt 100 millioner kroner daglig på banen. Dette er den viktigste forsyningslinjen for å produsere stål i Europa og vedvarende uregelmessigheter vil svekke Europas industriproduksjon og forsvarsindustri. EU-kommisjonens nylig satte mål om å doble produksjonen av ammunisjon i Europa i lys av krigen i Ukraina, er helt avhengig av at Ofotbanen er operativ. Ofotbanens strategiske rolle i krise og krig for alliert forsterkning i Norden understrekes tydelig i Totalforsvarskommisjonens rapport.
Det er kjent at svenske myndigheter har Ofotbanen / Malmbanen høyt på den politiske dagsorden og at det arbeides for å raskt gjenoppta sikker drift og vurdere muligheter for økt beredskap og muligheter for kapasitetsøkning i form av ekstra krysningsspor og/eller dobbeltspor. En fremtidig pålitelig drift med riktig kapasitet avhenger samtidig av en god dialog mellom norske og svenske samferdselsmyndigheter hvor fremtidige nærings- og sikkerhetspolitiske hensyn tas med i vurderingene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Avsporingene på svensk side 17.12.23 og 24.2.24 har medført at Ofotbanen (Malmbanan på svensk side) hovedsakelig har vært stengt i 2024. Siste prognose fra Trafikverket tilsier at godstrafikken kan starte 7. mars. Begge avsporingene granskes nå av Trafikverket og den svenske havarikommisjonen. Avsporingene har medført store konsekvenser og utfordringer for flere næringsaktører.
Jeg har forsikret meg om at Bane NOR har gjort det de kan for å bistå Trafikverket med å få banen tilbake i drift og det har vært regelmessig dialog lokalt/regionalt mellom Bane NOR og Trafikverket ift. status i utbedringsarbeidene på Ofotbanen. Bane NOR har blant annet bidratt med snørydding av spor mot avsporingssted ved begge avsporingene. I forbindelse med den første avsporingen hadde undertegnede også direkte kontakt med min svenske kollega Andrea Carlson for å forsikre meg om at svenske myndigheter gjorde hva man kunne for å få banen i drift igjen. Samtalen bekreftet dette.
Ofotbanen/Malmbanan har stor betydning for samfunnssikkerhet og transportberedskap og det er et utstrakt samarbeid mellom Norge og Sverige på området. Blant annet inngår Bane NOR og Jernbanedirektoratet i styrings- og arbeidsgrupper i tre nordiske og tverrsektorielle samarbeidsforum for sivil/militær transportberedskap. Videre leder og samhandler Bane NOR med 25 jernbaneforetak, herunder alle jernbaneforetakene som opererer på Ofotbanen, i «Samarbeidsforum for sikring og nasjonal beredskap». Det pågår også flere utrednings-arbeider.
Når det gjelder videre utvikling av banen foreligger det utredninger om dobbeltspor på begge sider av grensen (i 2013), med en etterfølgende kapasitetsanalyse (i 2020-2022). KVU Nord-Norgebanen har også utredet spørsmålet. Videre har Trafikverket og Bane NOR løpende dialog og samarbeid om utvikling av Ofotbanen/Malmbanan og i mars starter et utviklingsprogram med deltakelse fra Trafikverket, Bane NOR, LKAB og Kaunis Iron med formål å oppnå bedre tilgjengelighet, oppetid og kapasitet i infrastrukturen.
Videre har regjeringen nylig bedt Jernbanedirektoratet etablere et samarbeidsforum for grensekryssende jernbane i samråd med Trafikverket i Sverige. Samarbeidsforumet gjelder alle fire grensekryssende banestrekninger, og involverer også berørte regioner. Et viktig formål er å etablere en felles forståelse av dagens situasjon og fremtidige behov knyttet til kapasitet, togtilbud, beredskap og forsvar.
Regjeringen vil legge frem konkrete prioriteringer for de neste årene i Nasjonal transportplan (2025 – 2036).