Skriftlig spørsmål fra Hårek Elvenes (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1388 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 29.02.2024
Besvart: 08.03.2024 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Hårek Elvenes (H)

Spørsmål

Hårek Elvenes (H): Kan statsråden forsikre Stortinget om at Forsvaret vil oppnå full operativ evne på F-35 innen 2025?

Begrunnelse

Stortinget har bestemt at F-35 skal ha full operativ evne innen 2025. Dette er også rapportert til våre allierte i NATO. I den ugraderte versjonen av Riksrevisjonens rapport Dokument 3:9 (2023-2024) om Innfasing av Norges nye kampfly F-35 kommer det frem at forutsetningene for at kampflyvåpenet skal nå Stortingets ambisjoner i 2025 fullt ut, ikke er til stede. Dette får betydning for Forsvarets samlede oppgaveløsing.
Riksrevisjonen mener Forsvarsdepartementet har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp funn og anbefalinger i Riksrevisjonens undersøkelse fra 2019 som Stortinget i sin lukkede behandling ga sin tilslutning til.
Riksrevisjonen peker på en rekke utfordringer, deriblant at vedvarende mangel på personell og kompetanse gjør at Luftforsvaret ikke fullt ut evner å oppnå kravene til full operativ kapasitet for F-35 i 2025.
Riksrevisjonen presiserer at Norge har et moderne kampflyvåpen med betydelig kapasitet, og erkjenner at det er satt i verk en del tiltak for å imøtekomme anbefalingene fra den forrige undersøkelsen. Riksrevisjonen mener likevel at tiltakene ikke vil være tilstrekkelige og har ikke vært iverksatt tidsnok for å nå Stortingets ambisjon for kampflyvåpenet i 2025.
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 (Prop. 1 S (2023-2024)) bruker Forsvarsdepartementet vage ord for å beskrive status på full operativ evne på side 42:

"Luftforsvaret fortsetter den omfattende implementeringen av nytt materiell med tilhørende moderniserings- og omstillingsprosesser. F-35 ivaretar NATO-beredskap fra Evenes, og arbeidet mot å nå full operativ kapasitet fortsetter. (...)."

I samme proposisjon bruker departementet spissere formuleringer og forsikringer om andre kapabiliteter, eksempelvis SOTG. Departementet skriver at:

"Arbeidet med å etablere en ny maritim Special Operations Task Group (SOTG) med full operativ evne innen utgangen av 2026 går i henhold til planen."

Konklusjonen fra Riksrevisjonen, samt vag språkbruk i tidligere informasjon gitt til Stortinget, gir grunn til å stille spørsmål ved om regjeringen kan forsikre Stortinget om at Forsvaret vil oppnå full operativ evne på F-35 innen 2025.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Gjennom behandlingen av St. prp. nr. 36 (2008-2009) sluttet Stortinget seg til ambisjonsnivået for nye kampfly til Forsvaret. I proposisjonen ble det beskrevet at nye kampfly skulle ha multirollekapasitet og evne til å gjennomføre de definerte oppdragene kontraluft, anti-overflate, strategiske operasjoner og luftstøtte. Basert på dette ble det i Prop. 73 S (2011-2012) utledet et ambisjonsnivå for hvor mye og over hvor lang tid kampflyvåpenet skulle kunne yte operative leveranser. Kampflyvåpenet skulle kunne gjennomføre de fire samtidige aktivitetene NATO Quick Reaction Alert (QRA), Høy luftmilitær beredskap (HLB), kontinuerlig luftpatrulje (CAP) samt stille en skvadron i henhold til NATOs styrkemål til disposisjon. I gjennomføringsoppdraget til Forsvaret i 2013 ble det stilt krav om full operativ evne (FOC) i 2025.
Gjennom innfasingsperioden har risikoen for å ikke fullt ut oppnå forventet operativ evne i 2025 økt. Forsinkelser i testingen av ny teknisk konfigurasjon på flyene har medført forsinkelser på leveranse av de siste tolv norske flyene, som nå er anslått å ankomme Norge i 2025. Dette har også forsinket integrasjonen av Joint Strike Missile (JSM), som er det norske hovedvåpenet for anti-overflateoperasjoner. Forsinkelsene i programmet hindrer foreløpig ikke Forsvaret fra å ha tilgang på både tilstrekkelig antall fly eller evnen til å benytte JSM fra flyene, men ytterligere forsinkelser vil kunne utsette ferdigstillelse av anskaffelsesprosjektet og dermed utsette kampflyvåpenets evne til å fylle alle roller fullt ut i 2025.
Den viktigste årsaken til at risikoen har økt, er imidlertid underdekningen på teknisk personell og støttepersonell i kampflyvåpenet. Underdekningen har ført til at flytimeproduksjonen har vært lavere enn det som er nødvendig for å produsere nok stridsklare flygere, slik Riksrevisjonen også beskriver i sin rapport. Regjeringen tar Riksrevisjonens vurdering på stort alvor. Slik representanten Elvenes også selv påpeker mener Riksrevisjonen at ikke tiltak har blitt iverksatt tidlig nok, det er jeg enig i. Jeg mener at Solberg-regjeringen ikke iverksatte tilstrekkelige tiltak. Det er et langsiktig arbeid å bygge opp den nødvendige kompetansen som skal til for å løse kampflyvåpenets spesialiserte oppgaver, og Sp/Ap-regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å bedre situasjonen både på kort og lang sikt.
Regjeringen har gjort flere grep for å øke rekrutteringen til flyteknikerfaget, herunder opprettelsen av en femte flyfaglinje, ved Fosen videregående skole, og avtaler om grunnutdanning av militære flyteknikere for Luftforsvaret ved Bardufoss og Fosen videregående skole. Regjeringen gjennomfører også Stortingets vedtak om å flytte Luftforsvarets skolesenter fra Kjevik til Værnes ved å legge fram et helhetlig prosjekt knyttet til behov for nye bygg på Værnes i investeringsproposisjonen våren 2024. En kraftsamling av Luftforsvarets operative virksomhet, fagrettet utdanning og krigsskoleutdanning i Trøndelag vil bedre mulighetene for å beholde kompetanse gjennom et livslangt karriereløp i samme region.
Regjeringen har også iverksatt en rekke tiltak for å bedre rekruttering og øke sannsynligheten for å beholde teknisk personell. For å bidra til å gjøre Ørlandet til et attraktivt bosted er det iverksatt fornyelse og bygging av personellrelatert bygningsmasse på Ørland og Evenes utover rammene i langtidsplanen.
Det er videre bevilget midler til FLO for å øke bemanningen og styrke understøttelsen av spesielt F-35 systemet, og det etableres et nasjonalt medium skrogdepot for F-35. I tillegg har vi forsterket Forsvarets egen vedlikeholdsorganisasjon med å leie inn personell direkte fra Lockheed Martin og Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), med støttepersonell fra Northrop Grumman. Begge tiltak er viktige for å bedre den operative tilgjengeligheten på flyene.
I sum vil Norge i 2025 ha et kampflyvåpen med en betydelig operativ evne som vil fortsette å utvikle seg også i tiden framover. Med forutsetning om rettidig integrasjon av JSM vil kampflyvåpenet i 2025 være i stand til å gjennomføre oppdrag innen kontraluft, anti-overflate, strategiske operasjoner og luftstøtte jfr. også i St. prp. nr. 36 (2008-2009). I lys av de store endringene i den sikkerhetspolitiske situasjonen siden kriteriene for full operativ evne ble fastsatt er det et behov for å revurdere hvordan kampflyvåpenet skal utvikle seg videre. En slik vurdering vil blant annet ta utgangspunkt i den nye langtidsplanens helhetlige ambisjon for Forsvaret og utviklingen i Norden.