Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1386 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 29.02.2024
Besvart: 11.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Kan statsråden fremskaffe oversikt over hvilke statlige vei/jernbaneprosjekt, for eksempel de siste 2 årene, hvor selskaper som blir prekvalifisert likevel ikke inviteres til å gi tilbud i konkurransen, og hva som er begrunnelsen for slik praksis?

Begrunnelse

Jeg har i møte med flere entreprenører opplevd en viss frustrasjon over at offentlige etater ikke benytter seg bedre av markedet for å få bedre kvalitet og/eller lavere pris ved bygging/vedlikehold av infrastruktur.
Flere selskap nevner konkret at de i kontrakter rundt bygging av vei og jernbane opplever at de blir pre-kvalifisert for konkurransen, men hvor Statens Vegvesen eller BaneNor likevel velger å ikke invitere alle pre-kvalifiserte selskap videre. Dette gjelder både i nasjonale og fylkeskommunale prosjekt. Dette skjer til tross for at anbudenes makstall for antall tilbydere ikke har vært fylt opp.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: For regjeringen er det avgjørende at det er god konkurranse i de anskaffelsene som virksomhetene gjennomfører. Regjeringen er opptatt av at anskaffelsesprosessen legger tilstrekkelig til rette for at det kan oppnås rett pris og rett kvalitet i anskaffelsene våre. En forutsetning for dette vil være et velfungerende entreprenørmarked, der flere entreprenører ønsker å delta i konkurransene som virksomhetene gjennomfører. Dette er et viktig bidrag til målet i Nasjonal transportplan om Mer for pengene.
Statens vegvesen opplyser om at etatens praksis for de største byggekontraktene innebærer at konkurransene gjennomføres med forhandling. Selv om verdien av en slik anskaffelsesprosess er stor, er anskaffelsesmetoden relativt ressurskrevende. Av den grunn har det derfor vært viktig for Statens vegvesen å finne en riktig balanse mellom hensynet til bransjens ressursbruk i anskaffelsene, og ønsket om å sikre god konkurranse i de enkelte anskaffelsene. Normalt inviterer Statens vegvesen mellom 3 og 5 leverandører til å levere tilbud i de enkelte konkurransene, avhengig av konkurransenes særpreg.
Dersom det er flere kvalifiserte tilbydere enn det maksimale antallet som er definert, velges det ut hvilke tilbydere som skal inviteres til å gi tilbud basert på utvelgelseskriterier fastsatt i konkurransegrunnlaget. Statens vegvesen opplyser om at konkurranseformen er utarbeidet og innført i nær dialog med bransjen.
Statens vegvesen har i enkelte konkurranser valgt å ikke ta med samtlige kvalifiserte tilbydere inn i forhandlingsfasen, til tross for at antallet tilbydere har vært lavere enn det maksimale antallet tilbydere angitt i konkurransegrunnlaget. Etaten forklarer at det i slike tilfeller i hovedsak har vært stor avstand opp til de høyest rangerte tilbyderne, og at etatens vurdering var at det ville være vanskelig for disse tilbyderne å vinne frem i konkurransens forhandlingsfase.
Bane NOR opplyser at de følger anskaffelsesregelverket for hvordan anskaffelser gjennomføres. Å gjennomføre konkurranser med et stort antall tilbydere er både tid- og ressurskrevende for oppdragsgiver. Tilsvarende er det ressurskrevende for leverandør å inngi et tilbud. I tillegg vil det som regel være mindre attraktivt for leverandøren å gi tilbud i en konkurranse med mange tilbydere da dette gir lavere sannsynlighet for å vinne konkurransen.
Bane NOR opplyser at når foretaket velger å gjennomføre konkurranser med prekvalifisering, så er det nettopp for å begrense antall tilbydere. Anskaffelsesregelverket har regler for hvordan dette skal håndteres, og Bane NOR følger disse. I invitasjonen til prekvalifisering oppgir Bane NOR hvor mange tilbydere som inviteres til å gi tilbud. Videre opplyses det på hvilket grunnlag vi som oppdragsgiver vil velge de best kvalifiserte som tas med videre i konkurransen. Bane NOR tar normalt med 3-5 av de kvalifiserte tilbyderne videre, slik anskaffelsesregelverket anbefaler, noe som også sikrer at det oppnås reell konkurranse.