Dag-Inge Ulstein (KrF): Hvordan planlegger statsråden å kompensere fylkene for slitasjen som forekommer på veiene de bruker til omkjøring ved stengte Riks- og Europaveier?
Begrunnelse
Europaveiene er viktige «blodårer» i og mellom distrikt i hele Norge. Når disse stenges, skjer omkjøringen på fylkesveier. Flere av disse fylkesveiene var nedklassert fra riksveier til fylkesveier i regionreformen i 2010, uten at de ble vedlikeholdt eller at fylkene fikk ekstra vedlikeholdsmidler til å følge opp vedlikeholdsetterslepet. Når disse veiene blir til omkjøringsveier for nasjonal transport, blir de utsatt for enda større slitasje. Flere av disse veiene krever nå store investeringer for å kunne ta dagens kjøretøy.
Tokagjelet i Hardanger er et av mange eksempel. Denne veien er omkjøring for E16 mellom Bergen og Voss. E16 er en svært rasutsatt vei, og relativt ofte stengt som følge av det. Omkjøringen gjennom Kvam og Tokagjelet er på en smal, nedslitt og rasutsatt fylkesvei. Vestland fylkeskommune har estimert at det vil være nødvendig med både bompenger, rassikringsmidler og fylkeskommunale veimidler, men at dette alene ikke vil kunne dekke behovet på kort sikt. Planene for ny vei er regnet til mellom 1,9 – 3,1 milliarder kroner, med 25 % usikkerhet.