Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1362 (2023-2024)
Innlevert: 26.02.2024
Sendt: 27.02.2024
Besvart: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Når kan vi forvente at kunnskapsministeren får på plass et nasjonalt fraværsregister i grunnskolen, etter klare anbefalinger fra blant andre Fafo?

Begrunnelse

Problemet med skolevegring er nå så alvorlig at det haster med å få på plass et nasjonalt fraværsregister, krevde Aps Elise Waagen i Dagsavisen 26. oktober 2023. Videre i saken: Til våren kommer også etter planen regjeringens ungdomsskolemelding. Waagen forventer at det der kommer et krafttak mot mobbing. Hun ser også fram til at den nye opplæringsloven som innføres neste høst. Den kommer til å stille strengere krav til oppfølging av skolevegring.
– Men dette ligger langt fram i tid. Det er ingen grunn til å vente med et nasjonalt fraværsregister, mener Aps utdanningspolitiske talsperson.
Der er Høyre helt enige med Elise Waagen. Høyre tok 11. april 2022 i NRK til orde for å innføre et nasjonalt fraværsregister, og har foreslått dette i Stortinget. Tidligere kunnskapsminister, Tonje Brenna, gav i 2022 et oppdrag til Utdanningsdirektoratet (Udir), der hun ba dem utrede flere spørsmål knyttet til fravær i skolen. I Fafos rapport, «Kunnskapsstatus om bekymringsfullt fravær i skolen», levert Utdanningsdirektoratet 27.april 2023 slås det fast at forskningen på fravær preges av mangelfull statistikk og at det bør innføres en nasjonal oversikt over fravær på alle trinn. Dessverre går tiden, uten at noe skjer.
26. februar kom det frem på NRK at kunnskapsministeren enda ikke har falt ned på en løsning. Det er sterkt bekymringsfullt.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Det er viktig at elever er til stede på skolen, både for å lære og for å ta del i det sosiale felleskapet de møter der. Da blir de bedre rustet til å delta i samfunnet og til videre utdanning og arbeidsliv.
Regjeringen ser alvorlig på signalene om at skolefraværet øker. De nasjonale fraværstallene vi har viser en negativ utvikling, og i undersøkelsen Spørsmål til Skole-Norge rapporterer både kommuner og skoleledere om den samme bekymringsfulle utviklingen. Derfor ga vi i 2022 Utdanningsdirektoratet (Udir) i oppdrag å utrede flere forhold knyttet til skolefravær. I oppdraget ba vi også direktoratet utrede hvordan vi kan få bedre informasjon om fraværet på alle trinn i skolen, inkludert om det bør innføres en form for nasjonalt fraværsregister.
Udir leverte sine anbefalinger til Kunnskapsdepartementet i oktober 2023, der de primært anbefaler et fraværsregister som en del av et nytt nasjonalt individdataregister for grunnskolen. Sekundært anbefaler direktoratet at det hentes inn aggregerte fraværsdata for å gi en nasjonal oversikt over fraværet på alle trinn i skolen.
Jeg mener vi må ha bedre informasjon om fraværet på alle trinn i skolen. Dette vil gi oss bedre oversikt over utviklingen, og kan hjelpe oss å utvikle bedre tiltak for å nå de elevene som er mye borte fra skolen. Samtidig må vi ta oss tid til å gjøre nødvendige avveininger. Løsningen Udir anbefaler berører noen prinsipielle spørsmål, om blant annet personvern. Den vil også kreve at Stortinget vedtar en ny lovhjemmel. Innrettingen på et slikt register må derfor vurderes nøye før regjeringen lander på hvilken løsning vi går videre med.
Jeg vil understreke at et nasjonalt fraværsregister i seg selv ikke løser fraværsutfordringene i skolen. De aller fleste skoler og kommuner har god lokal oversikt over elevenes fravær, og har systemer som skal fange opp utviklingen over tid. Oppfølgingen av elevene må skje lokalt, uansett årsakene til fraværet. Skolene skal hele tiden jobbe med å forebygge og følge opp skolefravær, og plikten til å følge opp skolefravær er lovfestet og tydeliggjort i den nye opplæringsloven som trer i kraft høsten 2024. Vi vurderer nå også flere andre tiltak som kan bidra til å støtte skolene i dette arbeidet, og skolefravær skal blant annet være et tema i den kommende stortingsmeldingen om 5.-10. trinn som skal fremmes for Stortinget i 2024.