Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1358 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Besvart: 01.03.2024 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Hvorfor har vi ikke gått bort fra systemet der det tillates en direkte kobling mellom utbygger og utreder, og hva kommer statsråden til å gjøre for å forhindre at lignende saker oppstår i fremtiden?

Begrunnelse

NRK har satt de store utfordringene ved norsk naturforvaltning på dagsordenen. Ved hjelp av satellittbilder og kunstig intelligens avdekket de 44 n000 naturinngrep de siste fem årene.
Grenlandsporten var det aller største private inngrepet den kunstige intelligensen oppdaget. Nå har det kommet frem at konsulenten som har vært prosjektleder for konsekvensutredningene i etterkant ble medeier hos utbyggeren. Det finnes ikke noe regelverk som forhindret denne konsulenten fra å kjøpe seg inn i utbyggingsprosjektet med en betydelig eierandel, etter at hen konkluderte med at utbyggingen ville være «Middels negativt for naturverdiene». Et slikt system er rigget for naturtap, og resulterer i lav tillitt til konsekvensutredningene. Vi vet heller ikke hvor mange tilsvarende tilfeller av korrupsjon som finnes.
Landets fremste eksperter på miljørett har ved mange anledninger påpekt at båndet mellom utreder og utbygger bør brytes, blant annet i rapporten "Bærekraftig arealbruk innenfor rammen av lokalt selvstyre." (skrevet av NINA, Holth & Winge og NIBR OsloMet for KS i 2022).
For å nå mål 22 i Naturavtalen er det

«avgjørende for tillitsbaserte prosesser at man unngår at det sås tvil om kvaliteten og den faglige uavhengigheten i utredninger, biologiske kartlegginger og økologiske vurderinger.»

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Forskrift om konsekvensutredninger har som formål «å sikre at hensynet til miljø og samfunn blir tatt i betraktning under forberedelsen av planer og tiltak, og når det tas stilling til om og på hvilke vilkår planer eller tiltak kan gjennomføres», se forskriften § 1. Systemet for konsekvensutredninger skal sikre at beslutningstakerne har et godt beslutningsgrunnlag når planer og tiltak blir vedtatt. Konsekvensutredningene skal vise konsekvenser som fremtidig arealbruk vil gi for miljø og samfunn, og konsekvensutredningsprosessen legger opp til en åpen prosess med høring og offentlig ettersyn der berørte aktører blir hørt.
Forskrift om konsekvensutredninger har regler som skal sikre at konsekvensutredninger blir objektive og så gode som mulig, herunder regler som skal ivareta utredningenes uavhengighet. For eksempel stiller forskriften krav til forslagsstiller (utbygger) og ansvarlig myndighet. Forslagsstiller er, i tråd med systemet for konsekvensutredninger som er utviklet internasjonalt gjennom de siste tiårene, ansvarlig for å gjennomføre utredningen. Dette omfatter ansvar for at opplysningene som gis til myndighetene er riktige og etterprøvbare, og oppfyller kravene i forskriften. Ansvarlig myndighet har ansvar for å påse at utredningsprosessen og konsekvensutredningen følger reglene i forskrift om konsekvensutredninger. Forskriften stiller også en rekke krav til selve utredningen og til personene som utfører utredningene, herunder stilles krav til at utredninger og feltundersøkelser skal følge anerkjent metodikk og utføres av personer med relevant faglig kompetanse. Videre legger forskriften opp til en åpen prosess med bred deltakelse fra berørte aktører, ved at planforslag og søknader med konsekvensutredninger og forslag til planprogram og melding med forslag til utredningsprogram sendes på høring. Berørte aktører får dermed anledning til å delta i utformingen av konsekvensutredningen, og til å kritisere utredningen.
At det kan være uheldige bånd mellom utbygger og utreder er en kjent problemstilling, og spørsmål om dette dukker opp av og til. Det er uheldig dersom det er bånd mellom utreder og utbygger, som kan påvirke innholdet i konsekvensutredningen og dermed beslutningsgrunnlaget til ansvarlig myndighet, samt tilliten til konsekvensutredningene og de beslutninger som tas. Selv om forskrift om konsekvensutredninger har regler som skal sikre at konsekvensutredninger blir så objektive og gode som mulig, inkludert regler som skal ivareta utredningenes uavhengighet, er jeg enig i at det er grunn til å se nærmere på problemstillingen knyttet til bånd mellom utbygger og utreder.
Forskrift om konsekvensutredninger skal revideres, og Klima- og miljødepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet er i gang med revisjonsarbeidet. Jeg kan opplyse om at problemstillingen knyttet til bånd mellom utbygger og utreder er et tema i dette arbeidet. Hvordan vi best mulig kan sikre gode og objektive konsekvensutredninger, herunder hvordan vi best kan sikre at utredningene ikke påvirkes av forslagsstiller i vurderingene av konsekvenser for miljø, utredes nå nærmere.