Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1338 (2023-2024)
Innlevert: 23.02.2024
Sendt: 23.02.2024
Besvart: 04.03.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): I Sverige er det lovpålagt for bedrifter med mer enn 50 ansatte å ha et hvilerom. Flere fageksperter mener at hvilemuligheter på arbeidsplassen kan være bra for helsen og samlet sett for produktiviteten.
Vil regjeringen ta initiativ til lignende ordninger i Norge, og har regjeringen planer om å gjennomføre andre tiltak som kan skape bedre helse, arbeidsmiljø og produktivitet gjennom å tilrettelegge for mindre stress og press på arbeidsplassen?

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg takker representanten for spørsmålet.
I Norge har arbeidsgiver etter arbeidsmiljøloven en generell plikt til å sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Arbeidsgiver skal organisere og tilrettelegge arbeidet og arbeidsplassen slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige helsebelastninger. Arbeidsgiver skal kartlegge både fysiske og psykososiale forhold som kan medføre uheldige belastninger, herunder stress og tidspress i arbeidet, og iverksette nødvendige tiltak. Et aktuelt tiltak i denne sammenheng kan være å tilby egnet rom for hvile, pust i bakken osv.
Et eksempel er at vi har et obligatorisk krav om at gravide og ammende arbeidstakere skal ha mulighet for å legge seg ned og hvile under egnede forhold. Egnede hvileforhold kan være personalrom som bare brukes i en begrenset tid, på eget arbeidsrom eller andre steder (spesielt tilrettelagte hvilerom) hvor de kan være uforstyrret. I praksis vil derfor svært mange virksomheter ha hvileromsfasiliteter som også øvrige ansatte ofte vil kunne nyte godt av ved behov.
Arbeidstilsynet har dessuten en anbefaling i sine veiledninger om hvilerom i spesielle yrker og utsatte bransjer, slik som for eksempel helse- og omsorgssektoren med høyt tidspress og skiftarbeid.
Forebygging av arbeidsrelaterte psykiske plager og muskel- og skjelettplager er et av Arbeidstilsynets satsningsområder. Arbeidstilsynet har i sitt tilsyn fokus på risikofaktorer som det er solid dokumentasjon fra forskning at har betydning for ansattes helse, fravær og frafall fra arbeidslivet. Her inngår arbeidspress og stress, og det gjennomføres en rekke tilsyn i utsatte bransjer. Arbeidspress og stress inngår også som et tema i Arbeidstilsynets veiledningsarbeid på dette området.
Avslutningsvis vil jeg vise til at det i regi av Arbeidstilsynet nå pågår et større arbeid sammen med partene i arbeidslivet med å vurdere endringer i reguleringen av det psykososiale arbeidsmiljøet som kan gjøre regelverket til et bedre verktøy for virksomhetene i deres HMS-arbeid, blant når det gjelder arbeidspress og stress.