Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til finansministeren

Dokument nr. 15:1334 (2023-2024)
Innlevert: 23.02.2024
Sendt: 23.02.2024
Besvart: 06.03.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Finansministeren meiner det er «unorsk» og «gift i den norske modellen» å ville fjerne formuesskatten, og at den «bidrar på en god måte til å utjevne forskjeller mellom fattig og rik» (VG, 7/2).
Vil finansministeren vurdere å utvide grunnlaget for formuesskatt for landbrukseigedom, slik at også finansministeren gjennom si betydelege formuesplassering i landbrukseigedom som han i dag ikkje betaler formuesskatt på, får høve til å vere med og styrke den norske modellen og utjamne forskjellane mellom fattig og rik endå meir?

Begrunnelse

Formuesskatten skal i prinsippet betalast av alle nordmenn med formuesverdiar over 1,7 mill NOK. Det meste av formuer i Noreg som formuesskatten blir berekna frå, er knytt til norsk eigarskap i bedrifter, dvs. næringsinvesteringar som maskiner, varelager, kontor- og industribygg, aksjar med meir.
Svært mange bedriftseigarar har ikkje nok pengar tilgjengeleg privat til å betale formuesskatt på denne type bundne verdiar, og må difor ta ut utbytte frå selskap dei eig for å dekke skatten (etter selskapsskatt på 22 %) - med påslag for utbytteskatt på 37,84 %. Det tappar bedriftene for midlar som normalt ville ha blitt brukt til å utvikle selskapa videre. Dersom selskapa ikkje har nok overskot til å ta ut utbytte, må eigarane anten låne pengar eller selje seg ned.
Etter regjeringsskiftet i 2021 har den samla formuesskattebelastinga for norske private eigarar i næringslivet blitt omlag dobla. Etter underteikna og Venstre sitt syn påvirker dette mange norskeide bedrifter negativt. Norskeigde bedrifter blir tappa for likviditet år etter år, mens utanlandskeigde bedrifter slepp. Dermed rammast norskeigde private bedrifters levedyktigheit, konkurranseevne, investerings- og innovasjonsevne, grøn omstilling og arbeidsplassar, ikkje minst i distrikta.
Eg registrerer at finansministeren ikkje deler Venstre sitt syn på desse skadelege verknadene av dagens formuesskattbelasting på bedriftene, men tvert imot meiner at vi er «unorske» og heller «gift i den norske modellen» når vi argumenterer på denne måten. Det kan då vere interessant å vite om finansministeren ut frå sin eigen logikk arbeider med planer om å utvide grunnlaget for formuesskatt, slik at også næringar som jordbruk/skogbruk, som i dag betaler minimalt med formuesskatt for relativt høge teoretiske formuesverdiar som også er bundne opp på same måte som i store deler av distriktsnæringslivet elles, også skal betale meir formuesskatt i framtida.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Skattelovens hovedregel er at formuesobjekter skal verdsettes til omsetningsverdi ved fastsetting av formuesskattegrunnlaget, men det finnes flere unntak fra dette.
Blant annet er primærboliger, aksjer, driftsmidler og fritidsboliger verdsatt lavere. Vi har ikke registrert at Venstre har reagert i sin tid i Regjering på dette.
Formuesverdien av jordbrukseiendom er om lag verdsatt på samme måte som da Venstre satt i Regjering. De verdsettes under ett for bygninger og rettigheter som hører til eiendommen (driftsbygninger, våningshus, kårbolig, jord og grunn). Den potensielle inntjeningsverdien er ofte lav. Formuesverdien på våningshus skal maksimalt utgjøre 25 pst. av markedsverdien, på samme måte som for annen primærbolig. Skattemessig formuesverdi av jordbrukseiendom skal ifølge Skattedirektoratets takseringsregler ikke utgjøre mer enn 80 pst. av markedsverdi eller kostpris (inkludert grunn). I mange tilfeller vil formuesverdien av jordbrukseiendom ta utgangspunkt i historisk kostpris for bygninger og grunn.
Formuesverdien av skogbrukseiendom settes til den avkastningsverdien (bruksverdien) skogen har på lengre sikt ved rasjonell drift og skjøtsel, og tar utgangspunkt i antall dekar med økonomisk drivbar skog som multipliseres med fastsatte sjablongsatser for å finne nettoavkastning per kubikkmeter.
Alle driftsmidler i enkeltpersonforetak gis en reduksjon på 30 pst. i den fastsatte formuesverdien. Større rabatt for driftsmidler enn for aksjer ble innført av den nåværende Regjering for å minske skatten på arbeidende kapital. Dette gjelder ikke bare annen næringsvirksomhet, men også for jord- og skogbrukseiendom som er driftsmiddel i inntektsgivende aktivitet. Verdsettelsen av direkte eide driftsmidler (unntatt sekundærboliger og næringseiendom) i formuesskatten ble redusert fra 75 pst. til 70 pst. fra 2023, jf. punkt 4.4. i Prop. 1 LS (2022-2023). Begrunnelsen var et ønske om utjevne ulikhet i verdsettelse av eiendeler eid i enkeltpersonforetak og driftsmidler eid i aksjeselskap. Det letter skattebyrden for små og mellomstore bedrifter. Skattytere som driver virksomhet gjennom enkeltpersonforetak, får i praksis en mindre omfattende rabatt enn dem som driver virksomhet gjennom selskap og dermed får aksjerabatten på alle eiendelene, se omtale ved innføringen av rabatten i Prop. 1 LS (2016-2017) punkt. 4.1.3.
Som et generelt utgangspunkt bør formuesverdier i størst mulig grad baseres på antatt omsetningsverdi, og regjeringen er opptatt av å forbedre formuesgrunnlagene. Regjeringen har gitt lettelser i verdsetting av driftsmidler for å bedre skattesituasjonen for små- og mellomstore næringsdrivende. Jordbrukseiendommer har noen særtrekk som gjør det krevende å fastsette formuesgrunnlag som gjenspeiler reelle omsetningsverdier. Det er for eksempel konsesjonsregler som setter restriksjoner på fri omsetning og store variasjoner knyttet til jordbrukseiendommers avkastningsverdi. Jordbrukseiendommer har også ofte lav inntjeningsverdi.