Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1326 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 22.02.2024
Besvart: 04.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Bidrar myndighetene, for eksempel Luftfartstilsynet, til at informasjon om flyvehistorikken til private jetfly ikke er tilgjengelig (Ber eventuelt om svar på hvilken hjemmel de har til det)?

Begrunnelse

Tilsynelatende har flere av Norges kjente privatflyeiere i den senere tiden skjult flyvehistorikken (transponderdata) sin fra kjente offentlig tilgjengelige databaser på nett som viser hvor og når flyene har vært i lufta.
Dette er informasjon som myndighetene i utgangspunktet gjør tilgjengelig, men hvor det offentlige ikke selv har løsninger for å publisere informasjonen slik at den er tilgjengelig for allmennheten. Spørsmålet mitt dreier seg om hvilken rolle det offentlige, for eksempel Luftfartstilsynet, har i å unnta denne informasjonen fra offentligheten.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Representanten viser i sin begrunnelse til at kjente privatflyeiere tilsynelatende skjuler sin flygehistorikk (transponderdata) fra offentlig tilgjengelige databaser på nett. Til dette vil jeg først påpeke at Luftfartstilsynet ikke påvirker tilgjengeliggjøring av historikk til flyginger i norsk luftrom. Som luftfartsmyndighet påser Luftfartstilsynet at regelverkskrav som gjelder for aktørene følges, og det er i denne sammenheng spesifikke krav til utstyr (transponder) for flyging i kontrollert luftrom.
Trafikk som har påslått transponder, kan plottes og tilgjengeliggjøres fritt. Dette er uavhengig av hvordan informasjonen brukes av den offentlige flysikringstjenesten. En mye brukt tjeneste tilbys av det private selskapet Flightradar24. Trafikkbildet bygges typisk opp basert på flyenes automatiske rapportering; Automatic dependent surveillance – broadcast (ADS-B), men også andre teknologier brukes.
Luftfartstilsynet er godt kjent med at Flightradar24 benyttes og refereres til som kilde for informasjon om flybevegelser. Flightradar24 er en privat tjeneste som ikke benytter data fra Avinors lufttrafikktjeneste eller for den saks skyld fra Eurocontrols Network Manager, men baserer sine data fra private aktører som kontinuerlig laster flygedata til Flightradar24. Dekningsgrad på flyginger er variabel og helt avhengig av at det er tilgjengelige private mottakere/formidlere. I fremvisning på Flightradar 24 er det ikke uvanlig at deler av flygetrase simuleres når det ikke er tilstrekkelig dekning/informasjon.
Det fremgår av det som er sagt ovenfor at myndighetene ikke regulerer tilgangen eller informasjonen som publiseres gjennom tjenester som Flightradar24. I den grad enkeltaktører gis mulighet til å skjule egen flygehistorikk fra slike private tjenester er det ikke noe hverken Luftfartstilsynet eller Avinor har hjemmel til å påvirke.